آمار تولید روزانه ایران خودرو
مهدی
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
آمار تولید روزانه ایران خودرو را از این سایت دریافت کنید.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1401
آخرین خبرهای از تولید ایران خودرو به همراه آمار رسمی تولید ماهیانه ایران خودرو و آمار تولید سالیانه انواع محصولات ایران خودرو
آمار تولید ایران خودرو در سال 1401
24 اسفند 1401 - 10:27
محصولات ایران خودرو به دو آپشن جدید تجهیز شدند
اسفند 1401: محسن رضاییمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اعلام کرد که محصولات این خودروساز از تاریخ ۲۰ اسفندماه به دو استاندارد چراغ روشنایی در روز (دی لایت) و چراغ اتوماتیک (چراغ موقعیت عقب و سنسور نور) مجهز میشوند.
وی توضیح داد در راستای رفع تعلیق استانداردها، از مجموع استانداردهای ۸۵ گانه خودرو و ضرب الاجل شورای عالی استاندارد مبنی بر اجباری شدن استانداردهای چراغ روشنایی در روز و چراغ اتوماتیک تا پایان اسفند ۱۴۰۱، اجرای این مهم در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است. مهلت تعیین شده برای الزام اجرای استانداردهای نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian)، تا پایان تیر ۱۴۰۲ است. برنامه ریزی لازم در این خصوص برای تمامی مدلهای محصولات فعلی انجام پذیرفته و هم اکنون دو استاندارد نشانگر تعویض دنده (GSI) و نشانگر فشار باد تایر (TPMS) در مراحل نهایی انجام تستهای صحه گذاری و تایید نوع قرار دارند. فرآیند کالیبراسیون و قالبسازی قطعات استانداردهای کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian) نیز در حال انجام است و همه تلاش ایران خودرو و زنجیره تامین تحقق این اهداف در زمان ابلاغ شده است.
وی افزود ایران خودرو در سال جاری موفق به دریافت گواهینامه استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده برای تعداد زیادی از محصولات از جمله رانا پلاس، دنا، پژو ۲۰۷، سورن پلاس و به تازگی هم کراساوور ریرا شده و خودرو تارا نیز پیشتر موفق به دریافت این استاندارد شده بود. ایرانخودرو با آگاهی به استانداردهای الزامی، محصولات آتی خود یعنی ریرا و TF۲۱ را به نحوی طراحی کرده که از همان ابتدا دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) باشند. در حال حاضر هم خودروی تارا تنها محصول تولید داخل بوده که این سیستم ایمنی مهم را دارد.
آمار تولید ایران خودرو به تفکیک مدل در بهمن 1401
آمار تولید ماهانه ایران خودرو تا پایان بهمنماه، چنین نشان میدهد که این شرکت، بیش از 63 هزار دستگاه از انواع خودروهای گروه پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا را به تولید رسانده است. جزییات کامل آمار تولید ایران خودرو در سال مالی 1401 را در جدول زیر مشاهده کنید:
مدل پژو سمند دنا رانا هایما تارا سایر مجموع
فروردین 17,368 3,188 1,698 1,772 534 477 4 25,041
اردیبهشت 23,240 8,258 4,303 2,704 1,211 1,084 5 40,805
خرداد 36,520 7,172 8,610 3,310 1,738 686 5 58,041
تیر 29,282 4,768 6,001 2,095 1,985 1,950 1 46,082
مرداد 26,371 6,301 5,411 827 1,102 1,097 233 41,342
شهریور 24,994 8,355 8,278 1,242 944 1,243 323 45,379
مهر 29,779 5,719 6,686 2,167 1,169 1,787 672 47,979
آبان 35,423 5,853 6,652 3,000 1,568 2,372 848 55,716
آذر 35,501 5,845 9,206 3,297 1,370 4,248 1,198 60,665
دی 30,521 4,865 8,993 2,705 1,327 4,127 1,550 55,638
بهمن 36,561 6,266 10,006 3,296 1,711 4,469 696 63,005
*دادههای فوق براساس اطلاعات ماهانه کدال است و با آمار واقعی خودروساز، اختلافاتی دارد.
ارتقای استاندارد محصولات ایران خودرو در 1402
اسفند 1401: ایرانخودرو بخشنامهای را با موضوع ارتقای استاندارد محصولات، به نمایندگیهای این شرکت ابلاغ کرده است. متن ابلاغیه به این شرح است:
«بدينوسيله به اطلاع كليه نمايندگان محترم میرساند، شركت ايران خودرو در راستای تحقق برنامه بلند مدت وپاسخ به تقاضای مشتريان خود، اقدام به اجرای ارتقای استانداردی بر روی محصولات خانواده پژو، پارس، دنا پلاس، سورن پلاس، رانا پلاس، هايما و آريسان2 با عرضه كلاس جديد اين خودروها با تجهيزات جديد مطابق با استانداردها نموده است.هدف از اجرای اين طرح بر روی محصولات شركت، بالا بردن ايمنی خودروها و منطبق شدن با استانداردهای روز دنيا میباشد. تجهيزات اضافه شده به محصولات:
سنسور نور و باران چراغ روز
روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز
خودروهای خانواده پژو 207 ،سورن پلاس، دنا پلاس و هايما از قبل مجهز به چراغ روز بودهاند و اكنون خودروهای خانواده پارس، رانا پلاس و آريسان2 هم به چراغ روز مجهز شدهاند.
خودروهای خانواده پژو 207، پژو 207 تيپ 5، پارس سال، رانا پلاس، سورن، دنا پلاس، هايما S٥ و آريسان 2 قابليت روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز را خواهند داشت.
در حال حاضر خودروهای پژو پارس ELX و تارا اتوماتیک مجهز به سنسور نور و باران میباشند و خودروهای خانواده دناپلاس توربو و تارا دستی نيز به سنسور نور و باران مجهز شدهاند.»
»» بخشنامه ارتقا ایمنی محصولات ایران خودرو (PDF) ««عرضه محصولات جدید ایران خودرو تا پایان 1401
بهمن 1401: شرکت ایرانخودرو برنامه دارد تا تعدادی از محصولات جدید خود را تا پایان سال ۱۴۰۱ عرضه کند. برخی از این محصولات نیز در سال ۱۴۰۲ عرضه خواهند شد. برنامه ایرانخودرو به شرح زیر است:
عرضه هایما 8s و 7x تا پایان سال 1401عرضه تیپ جدید تارا و دنا پلاس تا پایان سال 1401
عرضه یک سدان خانوادگی جدید در نیمه اول سال 1402
رونمایی از محصول ریرا و تولید انبوه تا نیمه اول سال 1402
عرضه محصول جدید از شرکتی چینی (تانا) در نیمه اول سال 1402
تولید یک هاچبک جدید شهری و عرضه رانا پلاس جدید در سال 1402
رکورد 17 ساله تولید برند ملی در ایران خودرو
بهمن 1401: کیانوش پورمجیب، قائممقام تامین و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، خبر داد که این خودروساز از تعداد تولید خودرو سواری با برند ملی خود از سال ۱۳۸۴ تاکنون عبور کرده است. تا صبح روز 21 بهمنماه، 167 هزار و ۴۲۹ دستگاه خودرو سواری با برند داخلی ایرانخودرو تولید و عرضه شده که بیانگر عزم این گروه صنعتی بر توسعه تولید ملی و باکیفیت و استفاده از توان داخلی در شرایط دشوار تحریم است. محصولات دنا، تارا، رانا، سمند و سورن محصولات ملی ایرانخودرو با برند داخلی هستند که تولید این تعداد از سال 1384 تاکنون بیسابقه بوده و افزایش سهم برند ملی از راهبردهای اصلی این خودروساز است.
آمار عجیب تولید خودرو در ایران؛ یک سال پس از فرمان رئیس جمهور
تحویل خودرو به مصرفکننده در سال 1401، بیشتر از گذشته است و حالا وزارت صمت، افزایش تولید در محصولات سایپا و ایران خودرو را ادعا میکند. جدیدترین آمارهای
ایران خودروسایپامیز خبر
آمار عجیب تولید خودرو در ایران؛ یک سال پس از فرمان رئیس جمهور
۶ بهمن ۱۴۰۱۲۷ خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد
تحویل خودرو به مصرفکننده در سال ۱۴۰۱، بیشتر از گذشته است و حالا وزارت صمت، افزایش تولید در محصولات سایپا و ایران خودرو را ادعا میکند.
جدیدترین آمارهای منتشر شده از وارت صمت، تولید خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۹ دیماه را، ۹۵۲ هزار دستگاه اعلام کرده است. با این شرایط، میانگین تولید روزانه خودرو در ایران، ۳۲۰۰ دستگاه است. به بیان دیگر تا ابتدای بهمن ۱۴۰۱، نزدیک به یک میلیون خودرو تولید شده که تقریبا برابر کل آمار در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
نکتهی مهم، وجود ۲۰۰ هزار خودروی ناقص در آمار سال قبل است که حدود ۸۰۰ هزار خودروی کامل تولیدی در سال ۱۴۰۰ را نشان میدهد. حال سوال جدیدی به ذهن میرسد که آیا ادعای تولید یک میلیون خودرو در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۱، شامل مدلهای ناقص و غیرقابل تحویل به مشتری از سال قبل نیز میشود؟ ظاهرا ۲۰۰ هزار خودروی ناقص مربوط به سال ۱۴۰۰، امسال تکمیل شده و داخل آمار وزارت صمت آورده شدهاند.
تعداد خودروهای تحویل شده در ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبول، ۳۰ درصد بیشتر شده که البته میتواند به دلیل تکمیل ۲۰۰ هزار خودروی ناقص باقی مانده از ۱۴۰۰ باشد.
لطفالله سیاهکلی نماینده مجلس شورای اسلامی، در برنامهی زندهی تلوزیونی ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ گفت:
حداکثر تولید خودروی کشور به ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار دستگاه میرسد و به ۷۰۰ هزار دستگاه هم نمیرسد و هر کس رقمی بیش از این رقم اعلام کند، حتماً دروغ گفته است.
آمار تولید ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در کدال
پایگاه اطلاعات جامع شرکتهای بورسی که با نام کدال شناخته میشود، منبعی قابل اعتماد از عملکرد خودروسازان است. بنابر آمار موجود در این سامانه، سه خودروساز بزرگ کشور طی ۹ ماه پس از بهار (تیر تا اسفند ۱۴۰۱)، در مجموع ۸۳۹ هزار و ۲۶۴ دستگاه محصول به تولید خواهند رساند. ایرانخودرو پیشبینی کرده ۴۲۰ هزار و ۸۶۱ دستگاه تولید خواهد کرد که به علاوه ۱۲۴هزار دستگاه تولید فروردین تا خرداد، کل تولید این شرکت طی سال جاری به حدودا ۵۴۵هزار دستگاه میرسد.
طبق آنچه سایپا به کدال اعلام کرده، این شرکت در ۹ ماه پس از بهار امسال ۳۱۳هزار و ۵۰۰ دستگاه محصول تولید خواهد کرد که با توجه به تولید بیش از ۷۵ هزار دستگاه سیاپا در بهار و به شرط تحقق برنامه ۹ ماهه، مجموع تولید دومین خودروساز بزرگ ایران در سال ۱۴۰۱ به ۳۸۸هزار دستگاه خواهد رسید.
پارسخودرو پیشبینی کرده در ۹ ماه باقیمانده از سال حدود ۱۰۵ هزار دستگاه تولید خواهد داشت. با احتساب تولید بیش از ۲۷هزاردستگاهی در بهار و به شرط تحقق برنامهریزی ۹ماهه، خودروساز سوم ایران در سال جاری تیراژ ۱۳۲هزاردستگاهی را ثبت میکند.
از آمار فوق میتوان نتیجه گرفت، مجموع تولید خودروسازان ایرانی، شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو برای سال ۱۴۰۱، به عدد یک میلیون و ۶۵ هزار دستگاه خواهد رسید که البته رشد خیرهکننده نسبت به سال ۱۴۰۰ را نشان نمیدهد.
فرمان رئیس جمهور برای صنعت خودرو با ۵۰ درصد افزایش تولید
اسفند ماه سال ۱۴۰۰، فرمان ۸ مادهای ابراهیم رئیسی برای صنعت خودرو صادر شد و حال با رسیدن به یازدهمین ماه سال ۱۴۰۱، عدم دستیابی به اهداف کاملا مشهود هستند. نگاه مجدد به درخواستهای رئیس جمهور از وزارت صمت و دیگر نهادهای مسئول، خالی از لطف نیست:
الف) تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ % افزایش یابد.
ب) سازوکارهای لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود.
پ) در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
۲_ تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم گردد.
۳_ نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر ظرف ۲ ماه آینده، اقدام شود.
۴_ به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع گردد و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.
۵_در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت مندی مردم؛
الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه کشی) فوراً اصلاح و شفاف سازی لازم در آن انجام شود.
ب) از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش شده باید بدون تاخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری شود.
پ) هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.
۶_ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین کردن آنها با خودروهای با کیفیت برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.
۷_ به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل؛
الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاه های مسول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.
ب) خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، می بایست حداقل با ۳ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.
۸_ واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بخش غیر دولتی تعیین تکلیف شود.
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟