این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    احکام اعتکاف

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    احکام اعتکاف را از این سایت دریافت کنید.

    احکام اعتکاف

    دیدار جمعی از مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی با رهبر انقلاب

    رهبر انقلاب اهانت‌های اخیر به قرآن در کشورهای اروپایی را محکوم کردند

    گزارش استهلال ماه رجب المرجب ۱۴۴۴ ه‌.ق

    مروری بر نقشه و محاسبه دشمن در اغتشاشات ۱۴۰۱

    پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت همسر آیت‌الله سبحانی

    دیدار جمعی از مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی با رهبر انقلاب

    رهبر انقلاب اهانت‌های اخیر به قرآن در کشورهای اروپایی را محکوم کردند

    امروز پنجشنبه، ۰۶ بهمن ۱۴۰۱

    صفحه نخست صفحه ویژه دیگران آرشیو پیشرفته درباره ما خبر حاشیه دیدارها دیدارنگار زندگی‌نامه بيانات گزیده بیانات پیام‌ها و نامه‌ها نقشه راه مرور سریع پیشخوان ابلاغیه موضوعی قرآن حدیث نهج‌البلاغه خانواده ایرانی استفتائات رساله آموزشی راهنمای فتاوا درس خارج شرح حدیث آرشیو خاطرات جستار مقالات جستار تلمیحات و اشارات کتابخانه انتشارات دیدارها ویژه گفتگو لوح صوت کامل بیانات صوت گزیده بیانات کلیپ صوتی نسخه پادکست فیلم دیدارها گزیده دیدارها نماهنگ گزارش خبري

    پیوندهای مرتبطگزيده بيانات

    ۱۳۹۴/۰۲/۰۸

    احکام اعتکاف

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: خوشا به حالتان معتکفین عزیز! توصیه‌ی من این است که در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید؛ حرف که می‌زنید، غذا که می‌خورید، معاشرت که می‌کنید، کتاب که می‌خوانید، فکر که می‌کنید، نقشه که برای آینده می‌کشید، در همه‌ی این چیزها مراقب باشید رضای الهی و خواست الهی را بر هوای نفستان مقدم بدارید؛ تسلیم هوای نفس نشوید. تمرین این چیزها در این سه روز می‌تواند درسی باشد برای خود آن عزیزان و برای ماها که این‌جا نشسته‌ایم و با غبطه نگاه می‌کنیم به حال جوانان عزیزمان که در حال اعتکاف هستند. با عمل خودتان به ما هم یاد بدهید. بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌ ۱۳۸۴/۰۵/۲۸

    در آستانه سیزدهم رجب و آغاز ایام‌البیض و شروع مراسم اعتکاف، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR احکام مربوط به معتکفین را منتشر میکند. کاربران گرامی می‌توانند برای مشاهده‌ی متن استفتائات مربوط به اعتکاف به این صفحه (http://khl.ink/etekaf) مراجعه کنند.

    همچنین برای دریافت این احکام در قالب جزوه PDF، بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.

    نسخه چاپی

    برچسب‌ها: احکام شرعی؛ اعتکاف؛

    لطفاً نظر خود را بنویسید:

    کدامنیتی : * *

    نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 3 نظر ]

    ۱۳۹۴-۰۲-۱۴ - ۰۰:۴۰

    سایه حضرت آقا مستدام

    سید محمد ، ۱۳۹۴-۰۲-۱۰ - ۰۰:۵۹

    خوب است خداوند خیرتون بده انشالله

    معدن کن ، ۱۳۹۴-۰۲-۰۸ - ۱۹:۴۹

    از سایتتون کمل تشکر را دارم و بسیار خرسند هستم که این احکام رو برای ما جوانان معتفک قرار دادید. قول می دم برای آقا خیلی دعا کنم وسلام!

    دریافت کتاب راهنمای فتاوا

    استفتائات | احکام خمس

    استفتائات | احکام روزه

    رساله آموزشی | احکام روزه

    رساله آموزشی | احکام خمس

    پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان

    پاسخ به احکام پوشش و آرایش توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

    پاسخ به احکام محیط زیست توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

    پاسخ به احکام خرید، مصرف، تولید و فروش کالا توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

    پاسخ به احکام ارتباط بین صاحبان مذاهب و ادیان توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

    پاسخ به احکام امر به معروف و نهی از منکر توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

    پاسخ به احکام عزاداری توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

    پاسخ به احکام مسائل تحصیلی توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

    پاسخ به احکام ماه رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

    استفتائات مناسبتی

    س297: آیا خمس و زکات بر کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده‏‌اند، واجب می‏‌شود؟

    س246: مقصود از سال خمسی چیست و چگونه سال خمسی قرار می‌دهند؟

    س 734: اگر دختر نه ساله‏ای که روزه بر او واجب شده، به دلیل دشواری، روزه‏اش را افطار نماید، آیا قضا بر او واجب است یا خیر؟

    س 735: اگر فردی به خاطر عذری قوی، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نیست و به همین دلیل روزه نگیرد، ولی بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفّاره چه حکمی دارد؟

    س 742: آیا مسافرت عمدی در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جایز است؟

    س. چند سالى است در شب اول ماه ربيع‌الاول حركتى در بعضى مساجد باب شده است شائبه بدعت و يا ترويج نوعى خرافه در آن مى‌رود، ماجرا از اين قرار است كه در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌شب تا اذان صبح افرادى كه غالباً خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند بدينوسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مى‌دهند نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟

    بيانات گزیده بیانات پیام‌ها و نامه‌ها نقشه راه ابلاغیه جستار موضوعی قرآن حدیث نهج‌البلاغه اخبار خبر حاشیه دیدارها دیدارنگار

    عضویت در سامانه پیامکی

    عضویت خاطرات خاطرات زندگی‌نامه علمی - فقهی استفتائات راهنمای فتاوا رساله آموزشی استهلال ماهانه درس خارج شرح حدیث توضيح المسائل امام دیگران یادداشت گفتگو خاطره

    منبع مطلب : farsi.khamenei.ir

    احکام اعتکاف

    توضیح المسائل - احکام اعتکاف

    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

    کتب فتوایی » توضیح المسائل

    احکام خمس ←

    → احکام روزه‌های مستحب، مکروه، حرام، مسافر، مریض و ... - راه‌های ثابت شدن اول ماه

    احکام اعتکاف

    مسأله 1719 ـ اعتکاف از عبادات مستحب می‌باشد که به واسطه نذر، عهد، قسم و مانند اینها واجب می‌شود، و اعتکاف شرعی آن است که فرد در مسجد به قصد قربت، توقّف و اقامت کند و احتیاط مستحب آن است که اقامت به قصد انجام اعمال عبادی مانند نماز یا دعا باشد.

    مسأله 1720 ـ برای اعتکاف وقت معیّنی نیست و در هر زمانی در طول سال که روزه صحیح است، اعتکاف هم صحیح است و بهترین وقت آن، ماه مبارک رمضان است و افضل دهه آخر ماه رمضان است.مسأله 1721 ـ حداقل زمانِ اعتکاف، سه روز به ضمیمه دو شبِ وسطِ آن سه روز می‌باشد، و در کمتر از آن صحیح نیست ولی در زیاده حدّی ندارد، و داخل نمودن شب اوّل یا چهارم در نیت اعتکاف مانعی ندارد، بنابراین اعتکاف بیشتر از سه روز جایز است و اگر فرد پنج روز کامل معتکف شد، روز ششم را باید معتکف بماند.مسأله 1722 ـ آغاز زمان اعتکاف، اذان صبح روز اوّل است و انتهای آن بنا بر احتیاط واجب، تا اذان مغرب روز سوّم است و در محقّق شدن اعتکاف، سه روز تلفیقی کافی نیست یعنی فرد نمی‌تواند بعد از اذان صبح روزِ اوّل معتکف شود هرچند نقصان روز اوّل را از روز چهارم جبران نماید، مثل اینکه معتکف از اذان ظهر روز اوّل تا اذان ظهر روز چهارم در مسجد بماند.

    اموری که در اعتکاف معتبر است

    مسأله 1723 ـ در اعتکاف اموری معتبر است:

    اوّل: معتکف مسلمان باشد.

    دوّم: معتکف عاقل باشد.

    سوّم: اعتکاف با قصد قربت انجام شود.

    مسأله 1724 ـ اعتکاف کننده، باید قصد قربت به گونه‌ای که در وضو گذشت، داشته باشد و اعتکاف را از آغاز تا پایان آن به قصد قربت با رعایت اخلاص معتبر در آن به‌جا آورد.

    چهارم: مدّت اعتکاف حداقل سه روز باشد.

    مسأله 1725 ـ حداقل مدّت ‌اعتکاف سه روز است، و اعتکاف در کمتر از سه روز صحیح نیست و اما برای آن حداکثری نیست همچنان که توضیح آن در مسأله (1721) گذشت.

    پنجم: معتکف در ایام اعتکاف روزه باشد.

    مسأله 1726 ـ اعتکاف کننده باید در ایّام اعتکاف، روزه باشد، بنابراین کسی که نمی‌تواند روزه بگیرد مانند مسافری که قصد اقامه ده روز ندارد و مریض و زن حائض و نفساء اعتکافش صحیح نیست، و در ایام اعتکاف لازم نیست که روزه مخصوص به اعتکاف باشد بلکه هر روزه‌ای باشد صحیح است حتّی روزه استیجاری، مستحبی و قضاء هم کافی است.مسأله 1727 ـ در مدّت زمانی که معتکف روزه است یعنی از اذان صبح تا مغربِ هر روز، هر کاری که روزه را باطل می‌کند، موجب بطلان اعتکاف نیز می‌گردد، بنابراین معتکف باید در هنگام روزه از ارتکاب عمدی مبطلات روزه خودداری نماید.

    ششم: اعتکاف در مساجد چهارگانه یا در مسجد جامع باشد.

    مسأله 1728 ـ اعتکاف در مسجد الحرام یا مسجد النّبی(صلی الله علیه وآله) یا مسجد کوفه یا مسجد بصره صحیح است، همچنین اعتکاف در مسجد جامع هر شهر صحیح می‌باشد مگر در زمانی که امامت آن مسجد اختصاص به فرد غیر عادل داشته باشد که در این هنگام ـ بنا بر احتیاط لازم ـ اعتکاف صحیح نمی‌باشد، و مراد از مسجد جامع مسجدی است که اختصاص به محلّه یا منطقه خاص یا گروه خاصّی نداشته باشد و محلّ اجتماع و رفت‌وآمد مردم مناطق و محله‌های مختلف شهر باشد، و مشروعیت اعتکاف در هیچ مسجدی غیر مسجد جامع ثابت نیست ولی آوردن آن به احتمال مطلوب بودنش اشکال ندارد، اما اعتکاف در جایی که مسجد نیست و مثلاً حسینیه است یا فقط نمازخانه است صحیح نیست و مشروعیت ندارد.

    هفتم: اعتکاف در یک مسجد انجام شود.

    مسأله 1729 ـ اعتکاف‌ لازم‌ است در یک مسجد انجام شود. بنابراین یک اعتکاف را نمی‌توان در دو مسجد انجام داد چه جدا از هم باشند یا متصل‌به‌هم باشند مگر به گونه‌ای به هم متّصل باشند که عرفاً یک مسجد حساب شوند.

    هشتم: اعتکاف با اذن کسی که اذن او شرعاً معتبر است‌ باشد.

    مسأله 1730 ـ اعتکاف باید با اذن کسی که اذن او شرعاً معتبر است‌ باشد. بنابراین زمانی که توقّفِ زن در مسجد حرام باشد مثل موردی که زن بدون اجازه از منزل خارج شده باشد، اعتکاف باطل است، و در صورتی که توقّفِ زن در مسجد، حرام نباشد ولی اعتکاف منافی با حق شوهر باشد، صحّت اعتکافش در صورتی که بدون اذن شوهرش باشد، محلّ اشکال است. همچنین در صورتی که اعتکاف موجب آزار و اذیت والدین باشد و این اذیت، ناشی از شفقت و دلسوزی باشد، اذن فرزند از آنان لازم است و اگر موجب اذیت آنان نباشد، احتیاط مستحب آن است که اجازه بگیرد.

    نهم: معتکف محرّمات اعتکاف را ترک نماید.

    مسأله 1731 ـ کسی که در حالِ‌ اعتکاف ‌می‌باشد، باید از محرّمات اعتکاف که در ذیل می‌آید اجتناب نماید و ارتکاب آنها اعتکاف را باطل می‌کند، ولی وجوب اجتناب از آنها در اعتکافی که واجبِ معیّن نیست، در غیر از نزدیکی، بنا بر احتیاط است:1 ـ بوی خوش.2 ـ نزدیکی با همسر.3 ـ استمناء و لمس و بوسیدن از روی شهوت (بنا بر احتیاط واجب).4 ـ ممارات و مجادله کردن.5 ـ خرید و فروش.مسأله 1732 ـ برای معتکف بوییدن عطریات مطلقاً ـ چه از بوییدنش لذّت ببرد و چه لذّت نبرد ـ جایز نیست، و بوییدن گیاهان خوشبو در صورتی که از بوییدن آن لذت می‌برد جایز نیست و اگر از بوییدن آن لذت نمی‌برد اشکال ندارد. همچنین معتکف می‌تواند از مواد شوینده معطّر و خوشبو از جمله صابون مایع یا جامد، شامپو، و خمیردندان خوشبو استفاده نماید و در مساجدی که معمولاً غیر معتکفین عطر می‌زنند استشمام بوی عطر آنان جایز نیست، ولی احساس بوی عطر ظاهراً مانعی ندارد و لازم نیست بینی خود را بگیرد.مسأله 1733 ـ نزدیکی با همسر در حال اعتکاف جایز نیست هرچند موجب انزال و خروج منی نشود، و ارتکاب عمدی آن اعتکاف را باطل می‌کند.مسأله 1734 ـ معتکف بنا بر احتیاط واجب، باید از استمناء (هرچند به صورت حلال) و مباشرت زن به لمس و بوسیدن به شهوت هم اجتناب کند، و نگاه کردن با شهوت به همسر در ایام اعتکاف مبطل اعتکاف نیست ولی احتیاط مستحب آن است که در ایام اعتکاف از آن اجتناب شود.مسأله 1735 ـ در حال اعتکاف جدال بر سر مسائل دنیوی یا دینی در صورتی که به قصد غلبه برطرف مقابل و اظهار فضلیت و برتری باشد، حرام است اما اگر به قصد اظهار حق و روشن شدن حقیقت و برطرف کردن خطا و اشتباه طرف مقابل باشد نه تنها حرام نیست بلکه از بهترین عبادات است. بنابراین ملاک، قصد و نیت معتکف است.

    منبع مطلب : www.sistani.org

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید