ایرکا پارت صنعت
مهدی
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
ایرکا پارت صنعت را از این سایت دریافت کنید.
«ایرکاپارت صنعت» در آستانه بهرهبرداری از طرحهای توسعه
شرکت ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران پیشین) واقع در شهر صنعتی البرز قزوین یکی از قدیمیترین شرکتهای فعال در قطعهسازی کشور است که فعالیت خود را نزدیک به چهار دهه قبل باهدف تولید کاربراتور مصرفی انواع خودرو در کشور بانام پارت استیل آغاز کرد. حمید اسماعیلی، مدیرعامل شرکت ایرکا پارت صنعت که در سال 75 به این مجموعه (کاربراتور ایران پیشین) پیوست توانست طی نزدیک به دو دهه ردههای مدیریتی را طی کند و در سال 95 با رای هیاتمدیره شرکت به مقام مدیرعاملی شرکت برسد. وی در مصاحبه با روزنامه «دنیای اقتصاد» اظهار کرد با تکمیل فرآیند ساخت تاسیسات شرکت در سال 64 نام شرکت به کاربراتور ایران تغییر یافت و طی فرآیندی با انتقال خط خریداری شده به ایران روند تولید کاربراتور پیکان از سال 67 در ایرکاپارت صنعت (کاربراتور ایران پیشین) عملیاتی شد و این شروعی برای تولید انواع محصولات مبتنی بر ریختهگری آلومینیوم در شرکت بود که هر روز ابعاد جدیدتری به خود بگیرد.
مدیرعامل « ایرکاپارت صنعت» اعلام کرد
مدیرعامل « ایرکاپارت صنعت» اعلام کرد «ایرکاپارت صنعت» در آستانه بهرهبرداری از طرحهای توسعه
شماره روزنامه: ۵۰۴۰ تاریخ چاپ: ۱۳۹۹/۰۹/۳ شماره خبر: ۳۷۱۳۶۸۹
زهرا مسافر : شرکت ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران پیشین) واقع در شهر صنعتی البرز قزوین یکی از قدیمیترین شرکتهای فعال در قطعهسازی کشور است که فعالیت خود را نزدیک به چهار دهه قبل باهدف تولید کاربراتور مصرفی انواع خودرو در کشور بانام پارت استیل آغاز کرد. حمید اسماعیلی، مدیرعامل شرکت ایرکا پارت صنعت که در سال ۷۵ به این مجموعه (کاربراتور ایران پیشین) پیوست توانست طی نزدیک به دو دهه ردههای مدیریتی را طی کند و در سال ۹۵ با رای هیاتمدیره شرکت به مقام مدیرعاملی شرکت برسد. وی در مصاحبه با روزنامه «دنیای اقتصاد» اظهار کرد با تکمیل فرآیند ساخت تاسیسات شرکت در سال ۶۴ نام شرکت به کاربراتور ایران تغییر یافت و طی فرآیندی با انتقال خط خریداری شده به ایران روند تولید کاربراتور پیکان از سال ۶۷ در ایرکاپارت صنعت (کاربراتور ایران پیشین) عملیاتی شد و این شروعی برای تولید انواع محصولات مبتنی بر ریختهگری آلومینیوم در شرکت بود که هر روز ابعاد جدیدتری به خود بگیرد.در حال حاضر این شرکت با اتکا به دانش فنی کارشناسان و متخصصان علاوه بر کاربراتور محصولات جدیدی چون انواع واترپمپ، دریچه هوا، اویل پمپ و محصولات دیگری چون اویل ماژول، واتر اوتلت و منیفولد پلاستیکی را به سبد تولیدات خود افزوده است. روند افزایش محصول و توسعه سبد محصولات طی دو دهه گذشته تقریبا همیشه در جریان بوده بهطوریکه هر دو سال یک محصول به سبد محصولات شرکت میافزاید. اسماعیلی به مهمترین طرحهای توسعه شرکت در سالجاری اشاره کرد و افزود: در سال جهش تولید چهار طرح توسعه از سوی شرکت به بهرهبرداری خواهد رسید و این شرکت دو محصول دریچه گاز برقی و پدال برقی را با ۸۰ درصد ساخت داخل تا پایان سال به تولید انبوه خواهد رساند. ایجاد شرکت ایرکا پارت پویا با مالکیت تقریبا صد درصدی در سال ۸۵ یکی از تصمیمات بهموقع شرکت برای حضور در بازار قطعات یدکی خودرو و تامین بخشی از نیاز بازار به محصولات تولیدی این شرکت بوده است که به مرور زمان فعالیت خود را گسترش و محصولات جدیدی غیر از محصولات تولیدات شرکت را به سبد فروش افزوده و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ قلم کالا در لیست فروش دارد. همچنین در بازارهای موازی چون بازار سرمایه و مسکن هم فعالیت خود را آغاز کرده است تا سودی مستمر را نصیب شرکت و سهامداران کند.
وی همچنین از رشد ۵۰ درصدی فروش شرکت در ۷ ماه نخست امسال خبر داد و افزود: سیاست استفاده بهینه از امکانات موجود شرکت و افزودن امکانات جدید در راستای افزایش فروش و سودآوری بیشتر و مستمر شرکت با جدیت دنبال میشود. اسماعیلی در این گفتوگو به تشریح اهم اقدامات و طرح و برنامههای شرکت و مهمترین چالشهای پیش رو ازجمله کمبود نقدینگی پرداخت که در ادامه میخوانید.
بهعنوان یکی از قدیمیترین قطعهسازان کشور نیاز کدام خودروسازان را تامین میکنید؟ سهم شما از بازار چه میزان است؟
ایرکا پارت صنعت بهطور مستقیم با دو خودروساز کشور کار نمیکند، بلکه با شرکت ساپکو از گروه ایرانخودرو و مگا موتور از گروه سایپا همکاری میکند. درصد سهم بازار این شرکت در محصولات مختلف متفاوت است و بهطورکلی در محصول دریچه هوا و اویل پمپ خودروی نیسان وانت ۱۰۰ درصد و سایر محصولات ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داریم. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که خودروسازان بر اساس سیاستهای خود تمایل دارند برای هر قطعه حداقل دو سازنده و حتی در بسیاری از قطعات سه تا چهار سازنده داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند از تامینکنندههای دیگر قطعات موردنیاز خود را تامین کنند و با این سیاست خودروسازان، گرفتن سهم بالاتر از این مقدار امکانپذیر نیست. سیاست خودروسازان متفاوت است مثلا شرکت رنو پارس سیاست داشتن یک تامینکننده برای هر محصول را دنبال میکند و شرکت ما هم در همین راستا سه محصول دریچه هوا، واترپمپ و واتر اوتلت خودروی ال ۹۰ را انحصارا تولید میکرد. هماکنون به دلیل خروج رنو از کشور فقط قطعات یدکی برای بازار تولید میکنیم که اندک است. شنیدهشده که سایپا قصد دارد این خودرو را دوباره تولید کند و درصورتیکه از همین موتور فعلی ال ۹۰ استفاده شود سه محصول تولیدی ما در این خصوص میتواند با تیراژ بالا تولید شود و به فروش برسد. در خصوص سهم شرکت از بازار یدکی باید گفت سالهای قبل تمرکز ما فقط بالا بردن فروش به خودروسازها بود و سهم کمی در بازار یدکی داشتیم، اما بعد از اینکه خودروسازان با بحران مواجه شدند شرکت با ایجاد شرکت ایرکا پارت پویا تلاش کرده جای خود را در بازار یدکی باز کند و با استفاده از محصولات باکیفیت و خوشنامی برند ایرکا خیلی زود توانستیم در زمینه محصولات تولیدی خود حدود ۴۰ درصد بازار یدکی خودرو را در اختیار بگیریم. این امر موجب شد بتوانیم با شرایط روز پیش برویم و قیمتها را بر اساس شرایط واقعی بلافاصله اصلاح کنیم و نقدینگی خوبی را از این محل به دست آوریم.
در مورد بدهی خودروسازان به شرکت توضیح بفرمایید و درخواست شما از دولت چیست؟
هماکنون میزان مطالبات این شرکت از دو شرکت خودروساز بزرگ کشور حدود ۵۰ میلیارد تومان است که از این میزان حدود ۲۰ میلیارد تومان معوق و سررسید گذشته و با احتساب نرخ دلار ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی است که در صورت بهروز شدن قراردادها، مطالبات ما به ۷۰ میلیارد تومان خواهد رسید و حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان آن سررسید گذشته خواهد بود. چنانچه خودروسازان بخواهند تیراژ تولید را افزایش دهند بهطور حتم باید مطالبات ما را بهموقع پرداخت کنند تا بتوانیم نسبت به تامین بهموقع قطعات آنها اقدام کنیم که این مستلزم حمایت دولت در قالب کمکهای بلاعوض از خودروسازان است. به دلیل قیمت دستوری و راندمان پایین، خودروسازان هماکنون در شرایط زیان قرار دارند و این راندمان پایین ناشی از تفکر مدیریت دولتی و پرسنل تحمیلی است. بر این اساس دولت باید از قیمتگذاری دستوری پرهیز کند. با توجه به افزایش نرخ ارز قیمتهای دستوری اعلامشده جز اینکه زیان خودروسازها را بیشتر کند عایدی دیگری ندارد. اختلاف قیمت فاحش بین محصول تولیدی در کارخانه و بهایی که مصرفکننده برای آن در بازار میپردازد عامل شکلگیری رانتی قابلتوجه به نفع دلالها است که کاهش نقدینگی خودروسازها و انتقال بار ناشی از آن به قطعهسازها را به دنبال دارد. چالش اصلی ما در وهله اول تامین نقدینگی و سپس ضوابط نامشخص است که بهطور مداوم در حال تغییر است و قوانین را بدون در نظر گرفتن عواقب جانبی هیجانی اعلام میکند. انتظار ما از دولت این است که اگر توان دستگیری از تولیدکنندگان را ندارد لااقل مشکلات جدیدی برای آنها ایجاد نکند، زیرا هماکنون مشکلات زیادی را سازمانهای دولتی نظیر دارایی و تامین اجتماعی ایجاد میکنند و ضوابطی که دولت میکند توسط این دو سازمان تا آنجا که امکان دارد اجرا نمیکنند. اخیرا در خبرها آمده که خودرو در بورس کالا عرضه میشود که خبر خوبی است چون در صورت اجرایی شدن سود حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار بهجای جیب دلالها به جیب خودروسازها خواهد رفت و میتوانند این پول را در چرخه تولید و توسعه استفاده کنند.
منبع مطلب : donya-e-eqtesad.com
.:TSETMC:. :: اطلاعات نماد
شركت مديريت فناوري بورس تهران
Tehran Securities Exchange Technology Management Co
نمايش فهرست
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟