این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    بررسی زندگی شهدا

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    بررسی زندگی شهدا را از این سایت دریافت کنید.

    تحلیل محتوای زندگینامه و آثار بجا مانده از سرداران و فرماندهان شهید محور یک استان مازندران با تاکید

    یکی از مهم ترین مسائل که تمامی کشورهای جهان با آن روبرو بوده و مورد توجه بسیاری از دانشمندان و کارشناسان بوده و می باشد مساله تعلیم و تربیت افراد است و

    مدیریت آموزشی

    مدیریت آموزشی تحلیل محتوای زندگینامه و آثار بجا مانده از سرداران و فرماندهان شهید محور یک استان مازندران با تاکید

    تحلیل محتوای زندگینامه و آثار بجا مانده از سرداران و فرماندهان شهید محور یک استان مازندران با تاکید بر نقش آموزش در زندگی آنها

    صمد ایزدی[1][1]

    مصطفی عزیزی شمامی[2][2]

    چکیده :

    از آنجایی که بند 2 و 12 ماده دوم اهداف اسا سی وزارت آموزش وپرورش تاکید بر تبیین ارزشهای اسلامی وپرورش دانش آموزان براساس آنها و همچنین ایجاد وتقویت روحیه اخوت اسلامی ، تعاون عمومی ، انفاق و از همه مهم تر ایثار دارد؛ لذا بررسی آثار کسانی که در اوج ایثار وازخودگذشتگی از جان خود مایه گذاشته و ضمن هدایت فرایند جنگ و دفاع مقدس بعنوان فرمانده برگ زرینی بر افتخارات دوران دفاع مقدس خلق کردند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا ضمن مراجعه به آثار ومدارک موجود در ستاد یادواره سرداران شهید استان مازندران ، شامل دست نوشته های فرماندهان شهید ، کتب ، مقالات، زندگینامه و وصیت نامه آنان و همچنین خاطرات همرزمان،دوستان واعضای خانواده شهید و وبلاگ های مرتبط سعی بر آن دارد که قسمتهای برجسته زندگی ، ویژگیهای شخصیتی ونقش الگویی شهدا را به عنوان یک روش آموزش در اصلاح شرایط اجتماعی مطرح نماید.

    مقدمه :

    یکی از مهم ترین مسائل که تمامی کشورهای جهان با آن روبرو بوده و مورد توجه بسیاری از دانشمندان و کارشناسان بوده و می باشد مساله تعلیم و تربیت افراد است و همچنین مهم ترين و دشوار ترين مس‍اله مبتلا به انسان تعليم و تربيت اوست (شكوهي ، 1377). هرگونه صرف وقت و پول در راه آموزش نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود که بعد از گذشت سالها شروع به سود دهی    می کند  بايد گفت كه تعليم و تربيت نقش مهمي در زندگي انسان دارد و به طور كلي پرورش استعداد هاي انسان و همچنين تحقق آرمان هاي اجتماعي حاكم بر جامعه در سايه تعليم و تربيت صورت مي گيرد و این تعلیم تربیت است که انسان را به سر منزل سعادت می رساند . نظام متعالی و پویای اسلام در زمینه تعلیم و تربیت تاکید بسیاری دارد . اسلام رسیدگی به آموزش افراد را بیش از سایر ادیان ضروری ساخته است که از طریق آن هم سعادت فرد و هم سعادت جامعه تامین می گردد . در نظام تربیتی اسلام والایی افراد مورد توجه قرار گرفته است اما در اسلام موقعیت اجتماعی ، رنگ ، نژاد ، جنسیت و.... ملاک برتری انسانها نمی باشد و آنچیزی که مهم تلقی می شود تقوا یا فضایل اخلاقی می باشند طبق آنچه در قرآن و دیگر متون اسلامی آمده است علم ، مجاهده در راه حق ، ایثار[3][3] و از خود گذشتگی همراه با تقوا جزء معیار های اساسی احترام به شخصیت افراد و والایی مقام افراد تلقی    شده اند  ( شریعتمداری ، 1364 ) .

    از این رو شهدا که مظهر ایثار و از خود گذشتگی هستند از والاترین و برترین انسانها می باشند . واژه شهادت یکی از پرشکوه ترین و والاترین فرازهای زندگی انسانهایی است که با شوق و اشتیاق برای بدست آوردنش سر از پا نمی شناسند و شهید انسانی است که آگاهانه پا به میدان مبارزه و جهاد گذاشته و جان خود را ایثار کرده ، کسانی که در اوج ایثار و از خود گذشتگی افتخاری عظیم را برای این مرز و بوم خلق نمودند.

    با توجه به بند 2 و 12 ماده دوم اهداف اساسی وزارت آموزش و پرورش تاکید بر تبیین ارزشهای اسلامی و پرورش دانش آموزان بر اساس آنها و ایجاد روحیه اخوت  اسلامی ، تعاون ، انفاق واز همه مهم تر ایثار دارد ( صافی ، 1378 ) بررسی آثار بجای مانده کسانی که در مصداق والا ترین و برترین انسانها قرار می گیرند از اهمیت ویژهای برخوردار است . با این وجود یکی از راههای ترویج فرهنگ ایثار در اجتماع، مطالعه زندگی شهدا و سر مشق قرار دادن آنان برای خود و دیگران است بدیهی است توجه به زندگی نامه شهدا و آثار بجای مانده از آنها و همچنین بررسی نقش تعلیم و تربیت بعنوان مهم ترین مساله مبتلا به انسان در زندگی آنان موجب تقویت و ترویج تعاون عمومی ، انفاق و از همه مهم تر فرهنگ ایثار درسطح جامعه می گردد .

    اهداف پژوهش :

    1-تحلیل محتوای زندگینامه ، دستنوشته ها وآثار بجا مانده از سرداران شهید استان مازندران با تاکید بر نقش آموزش در زندگی آنان .

    2-تحلیل محتوا با تاکید  بر نقش عوامل فردی تاثیرگذار در زندگی شهدا ( انگیزه و علایق ).

    متدولوژی تحقیق :

    این پژوهش به روش تحلیل محتوا صورت گرفته است . تحلیل محتوا بعنوان (( یک فن پژوهشی برای توصیف عینی ، نظام دار و کمّی ظاهر محتوای رسانه ارتباطی )) تعریف شده است (گال وهمکاران ،    1382) . در این روش محتوای اسناد شامل پیام یک فرد یا گروه به فرد یا گروه دیگری است که مورد بررسی قرار می گیرد بدین صورت که ابتدا اسناد مربوط به اهداف پژوهش را شناسایی کرده و اسناد اصلی مربوط به پژوهش را مشخص ، سپس سؤال ، فرضیه ها یا اهداف پژوهش را مشخص کرده و در مرحله بعد به مقوله بندی پیامها می پردازیم .

    اساس تحلیل محتوا ، مقوله بندی پیامهای یک سند است . هر مقوله باید نمایندهی یک متغیر مجزا که به اهداف پژوهش مربوط است ، باشد (گال وهمکاران ،  1382) .در این پژوهش مقوله ها شامل بخشهای برجسته زندگی شهدا ، آموزش ، ویژگیها و خصوصیات الگویی رفتار، انگیزه و علایق ،می باشد. در همین رابطه جهت  تحلیل محتوا ی زندگینامه ها، دستنوشته ها و آثار بجا مانده شهدا،ضمن توجه ویژگی های تحلیل محتواشامل عینیت ، انتظام، کمی یا کیفی بودن، آشکار یا پنهان بودن،  ،به  شمارش رخداد هر مقوله تعیین شده در هر نمونه پرداخته شده است. در  مرحله آخر تحلیل محتوا ، تفسیر معنای نتایج است .

    جامعه تحقیق :

    جامعه مورد نظر این پژوهش شهدای محور یک استان مازندران می باشند که 8 نفر ازآنان ، شهدای دفاع مقدس می باشند و 2نفر از این بزرگواران بدست منافقین کوردل به شهادت رسیده اند .

    اسناد بجای مانده مربوط به اهداف پژوهش از این بزرگواران که مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است شامل زندگی نامه ، وصیت نامه ، مصاحبه با افراد خانواده ، دست نوشته ها ، وبلاگ ها ، نامه ها و خاطرات همرزمان ایشان می باشد.

    شیوه تجزیه و تحلیل :

    دراین بخش با عنایت به اولین گام در پژوهش تحلیل محتوا که تعیین اهداف ویژه تحقیق است به جمع آوری نمونه های مورد تحلیل پرداخته شد . نمونه های انتخابی شامل منتخبی از  زندگینامه، وصیت نامه، آثار بجا مانده و مصاحبه های صورت گرفته با بستگان درجه یک شهدا می باشد. سپس مجموعه مورد بررسی به واحد های کوچکتری شامل جملات ، پاراگراف و یک سند کامل تقسیم گردیدند.در مرحله بعد برای داشتن نظم وترتیب و تسهیل بررسی، مقوله ها و واحد های مورد بررسی ، بر اساس ارزش و اولویت طبقه بندی گردیدند.   

    منبع مطلب : shomami.blogfa.com

    سبک زندگی شهدا چگونه بوده است؟

    دامنه سبک زندگی گسترده تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم. باید تلاش کنیم تا در تمام حوزه ها فرد موفقی باشیم و برای کسب موفقیت لازم است از الگو های درستی پیروی

    سبک زندگی شهدا چگونه بوده است؟

    دامنه سبک زندگی گسترده تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم. باید تلاش کنیم تا در تمام حوزه ها فرد موفقی باشیم و برای کسب موفقیت لازم است از الگو های درستی پیروی کنیم. بهترین الگویی که می‌تواند کمک کار ما باشد و سبک خوبی از زندگی را برای ما رقم بزند، سبک زندگی شهداست.

    سبک زندگی شهدا چگونه بوده است؟

    فرصت ها را دریابید و زندگی شهدا را الگوی خود قرار دهید تا زندگی بهتری داشته باشید چون زندگی غربی در نهایت به پوچی و تباهی ختم می‌شود.

    مقدمه 

    زندگی های امروزی تحت الشعاع فرهنگ منحوس غربی قرار گرفته و شبیه زندگی آنها شده است که هیچ احترامی به بزرگتر و پایبندی به همسر و عشق و علاقه به والدین در بین آنها وجود ندارد. صحبت از سبک زندگی که می‌شود منظور به حوزه خانوادگی نیست بلکه دامنه آن گسترده تر است و شامل روابط اجتماعی، مدنی و حقوقی می‌شود. برای اینکه بتوانیم یک سبک زندگی خوب و خدا پسند انتخاب کنیم باید یک الگوی درستی داشته باشیم. چون همواره جامعه ها برای دست یابی به اهداف و ارزش های خود نیازمند الگوهای پویا و مؤثری در بدنه خود هستند، تا با نقشه برداری از زندگی آنها بتوانند صاحب یک سبک خوبی بشوند.یکی از الگو های خوبی که سبک زندگی آنها الهی است و می‌تواند باعث پیشرفت شما در عرصه زندگی شود، الگو برداری از سبک زندگی شهدا است. لزوم توجه دادن جامعه به سبک زندگی شخصیت های تأثیرگذار جامعه یکی از مؤثرترین و بهترین راهکارها در این مسیر است.

    نکته: شهدا در زندگی خود دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که باعث تمایز آنها از دیگران شده است. این خصوصیات را آنها نیز با الگو برداری از سبک زندگی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) کسب کرده اند.

    توجه: فرصت ها را دریابید و زندگی شهدا را الگوی خود قرار دهید تا زندگی بهتری داشته باشید چون زندگی غربی در نهایت به پوچی و تباهی ختم می‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین راستا فرمودند: «خاطرات والدین و همسران شهدای دفاع مقدّس،  مثل جواهر قیمتی در دسترس ما است که [اگر] غفلت کنیم، از دست ما خواهد رفت، کما اینکه بسیاری از  والدین  شهدا از دنیا رفته‌اند؛ بسیاری از آنها دچار فراموشی شده‌اند.» [1]

    هر کسی می‌تواند مسیر خودش را همانگونه که دوست دارد انتخاب کند و هیچ اجبار و تحمیلی در کار نیست. اما دشمن با برنامه ریزی دقیق در پی تغییر دادن افکار مردم است و دوست دارد که دیدگاه خودش را حاکم در سبک زندگی دیگران کند. کشورهای دیگر بخاطر نداشتن الگوهای درست، زود تحت تاثیر قرار می‌گیرند و فرهنگ منحوس را می‌پذیرند. اما در کشور ما بخاطر وجود شهدا، کار سختی در پیش دارند چون زندگی شهدا یک سبک خاصی را در پیش روی مردم قرار داده و هر کسی این سبک را انتخاب کند در دنیا و آخرت بهره های بسیاری می‌برد.

    سبک زندگی شهدا چگونه بوده است؟ 

    1. ساده و بی آلایش بودند

    زندگی لاکچیری، ماشین آخرین سیستم، مارک لباس و مدل گوشی…. کشورهای غربی می‌خواهند با ترویج این سبک زندگی، یک اختلاف طبقاتی و غرور کاذب در بین مردم ایجاد کنند و می‌خواهند این افکار را ترویج دهند که هر کسی این مدل از زندگی را نداشته باشد جزء افراد ضعیف است. و مردم هم برای اینکه از قافله جا نمانند سعی می‌کنند طبق ایده های آنها زندگی کنند و تمام تلاش خود را برای بدست آوردن مادیات می‌کنند و عمر ارزشمند خود را صرف یک بازی پوچ می‌کنند. اما مدل دیگری از افراد بودند که در بین ما زندگی می‌کردند اما تحت تاثیر افکار دیگران قرار نمی‌گرفتند و زندگی ساده ای داشتند اما بسیار محبوب بودند و ماندگار شدند.

    شهید ابراهیم هادی همیشه نوعی رفتار می‌کرد تا کمتر مطرح بشه مثلا به لباس نظامی توجهی نداشت، پیراهن بلند و شلوار کردی می‌پوشید تا هم شبیه مردم آنجا شود هم جلوی نفس خود را بگیرد. ساده و بی آلایش بود. ابراهیم به نوعی ساختار شکن بود، به جای توجه به ظاهر و قیافه، بیشتر به فکر باطن بود. [2]

    2. به فکر حل کردن مشکلات مردم بودند

    برخی از افراد به دنبال روزنه ای می‌گردند تا از آنجا به مردم ضرر بزنند. همین ویروس کرونا که آمد، شایسته بود که مردم و مسئولین دست در دست هم دهند تا بتوانند این ویروس را نابود سازند. اما افراد آمدند که از آب گل آلود ماهی گرفتند و قیمت ماسک ها و لوازم پزشکی را نجومی کردند. اما برخی افراد هم بودند که زندگی خود را صرف این می‌کردند که مشکلات مردم را حل کنند و این را افتخاری برای خودشان و مُهری برای قبولی اعمال خود می‌دانستند. امام کاظم (علیه السلام) فرمودند؛ همانا مُهر قبول اعمال شما، برآوردن نیازهای برادران تان و نیکی کردن به آنان در حد توان تان است والا (اگر چنین نکنید)، هیچ عملی از شما پذیرفته نمی شود. [3]

    توجه؛ این دنیا مانند دومینو است که با خراب کردن زندگی کسی، زندگی ما هم توسط برخی دیگر خراب خواهد شد پس سعی کنیم که مشکلی از دیگران حل کنیم نه اینه بار مشکلات آنها را سنگین تر کنیم.

    یکی از دوستان شهید هادی ذوالفقاری تعریف می‌کرد؛ زمانی که برای تحصیل در قم مستقر شده بودم، یک روز به هادی زنگ زدم و گفتم که فاصله خوابگاه و محل تحصیلم زیاد است و نیاز به ماوتور دارم، اما نه پول دارم و نه موتور شناس هستم. هنوز چند ساعتی از صحبت ما نگذشته بود که هادی زنگ زد و گفت کجایی؟ گفتم تو حجره در قم. گفت؛ برات موتور خریدم با وانت آوردم قم. [4]

    3. با همسرشان خوش برخورد بودند

    دنیای غرب می‌خواهد رابطه خانواده ها را متزلزل کند و زندگی را برای زن و مرد تبدیل به یک کابوس ترسناک کند. و به مردان القا می‌کند که چهره خشن و اخمو داشته باشند. در حالی که اسلام می‌گوید با چهره بشاش و روی گشاده با همسرتان برخورد کنید تا آرامش در زندگی شما حاکم شود.

    همسر شهید نواب صفوى درباره هنرمندی در جدا ساختن روحیات خارج از محیط خانه از رفتار خانوادگی ‏اش می‏ گوید: شهید نواب صفوى از نظر اخلاق اصلاً خشن نبود. گاهی در اوج هیجان که با دوستانش در مورد مسائل مملکتی و جنایت ‏های شاه گرم صحبت بود، ایشان را صدا می‏ زدم و از او درخواستی می‏ کردم. می‏ دیدم آن آدم پرشور و جدی و هیجانى، به یک‏باره با من و در جواب من آرام و ملایم می‏ شد. ایشان آن قدر به من محبت داشت که این محبت را گاهی با جملاتی مثل «کوچکت هستم» یا «نوکرت هستم» به من ابراز می‏ کرد.[5]

    منبع مطلب : rasekhoon.net

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 4 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید