این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    بندر خشک اسلامشهر

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    بندر خشک اسلامشهر را از این سایت دریافت کنید.

    بندر خشک اسلامشهر؛ فرصت ملی یا تهدید منطقه‌ای/ پروژه عظیمی که رکوردهای حمل و نقل را جابه‌جا می‌کند

    بندر خشک اسلامشهر؛ فرصت ملی یا تهدید منطقه‌ای/ پروژه عظیمی که رکوردهای حمل و نقل را جابه‌جا می‌کند : اگرچه با ساخت و بهره‌برداری از بندر خشک‌ آپرین به عنوان نخستین بندر خشک کشور بیش از پنج‌هزار فرصت شغلی ایجاد و گام بلندی در جهش تولید برداشته می‌شود، اما اجرای این پروژه عظیم با چالش‌هایی همراه است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

    گروه: استان تهران ساعت: 13:20

    منتشر شده در مورخ: 1401/04/25

    شناسه خبر: 1883440

    گزارشی از چالش‌های یک پروژه‌ ملی؛

    بندر خشک اسلامشهر؛ فرصت ملی یا تهدید منطقه‌ای/ پروژه عظیمی که رکوردهای حمل و نقل را جابه‌جا می‌کند

    اگرچه با ساخت و بهره‌برداری از بندر خشک‌ آپرین به عنوان نخستین بندر خشک کشور بیش از پنج‌هزار فرصت شغلی ایجاد و گام بلندی در جهش تولید برداشته می‌شود، اما اجرای این پروژه عظیم با چالش‌هایی همراه است.

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، مدتی است که مسئله احداث بندرخشک آپرین در اسلامشهر بیشتر در خبرها دیده و شنیده می شود و در این گزارش به فرصت ها و تهدیدهای احداث این بندر در کنار دومین شهر پرجمعیت استان تهران پرداخته ایم.

    بندر خشک چیست؟

    از عمده ترین چالش های صنعت حمل و نقل دریایی می توان به محدودیت های بنادر دریایی و ساحلی اشاره نمود. محدودیت هایی نظیر کم بودن فضای کافی برای تخلیه بار، ناکافی بودن امکانات برای انبار کالا، عدم امکانات مناسب برای بار فله، عدم دسترسی سریع و کامل به مقاصد بار و پوشش ناکافی بیمه باربری. در تصویر شماره ۱، محدودیت در زمینه فضای نگهداری کانتینر ها در یک بندر دریایی مشاهده می گردد.

    جریان انتقال کالا با وجود چنین محدودیت هایی همواره در میان بنادر و مقاصد نهایی کالا صورت گرفته است. باربری جاده ای بخش عمده ای از این چالش ها را به دوش کشیده و باعث شده است جریان حمل و نقل کالا خصوصا حمل و نقل بین المللی کالا از حرکت باز نایستد. اما در این میان راهکارهایی می بایست اتخاذ گردد تا بخشی از مشکلات صنعت حمل و نقل دریایی و حمل و نقل بین المللی کاهش پیدا کند.

    بنابراین ضرورت احداث بنادری در میان خشکی و دور از ساحل ضرورت پیدا می کند و به طور خلاصه بندر خشک، یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندردریایی وصل می شود و مرکزی برای انتقال کالاها به مقصدهای داخلی می باشد.

    تاریخچه احداث بندرخشک در اسلامشهر

    با آغاز به کار بندر خشک آپرین در قلب کشور (جنوب غربی پایتخت) ضمن دسترسی آسان تر استان‌های صنعتی مرکزی به کالاهای مورد نیاز، هزینه نگهداری بار در کشتی‌های و انبارهای مبادی ورودی کشور کاهش یافته و پویایی در تولید اتفاق می‌افتد. قرار است حدود ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی کشور از طریق خطوط ریلی به بندر خشک آپرین منتقل و با انجام کارهای گمرکی، ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار بگیرد.

    در بندر خشک آپرین که به عنوان نخستین بندر خشک کشور محسوب می‌شود در راستای اجرای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و به منظور تبادل اطلاعات الکترونیکی گمرکی در اسناد حمل و نقل ریلی و تسهیل ترخیص کالا در مبادی ریلی کشور و بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار آغاز شده، قرار است بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور دریافت و به صاحبان کالا تحویل داده شود.

    با ساخت و بهره برداری از بندر خشک‌ آپرین بیش از پنج‌هزار فرصت شغلی ایجاد و گام بلندی در راستای تحقق جهش تولید و تسریع در عملیات ترخیص و ورود کالا به کشور برداشته می‌شود.

    کاهش حمل و نقل جاده‌ای، کاهش سوخت و افزایش سرعت انتقال کالا را می‌توان از دیگر مزایای بهره‌برداری از بندر خشک آپرین نام برد که قرار بود در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ فاز نخست این بندر به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت نزدیک به بیش از ۲۰ ماه هنوز این امر محقق نشده است.

    پیگیری هایی که سرعت گرفته‌اند

    پیگیری احداث این بندر راهبردی در اسلامشهر در زمان نمایندگی مهدی شریفیان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جدیت بیشتری به خود گرفته است به نحوی که در طول دو سال گذشته از مجلس یازدهم چندین مسئول استانی و کشوری برای بازدید و پیگیری روند احداث این بندر به اسلامشهر آمده‌اند.

    عنوان مثال سید احسان خاندوزی در حاشیه بازدید از بندر خشک آپرین اظهار داشت: با توجه به سفر قریب الوقوع هیات دولت به غرب استان تهران این بازدید صورت گرفت تا عقب ماندگی ها و نقاط ضعفی که مانع استقرار گمرک شده برطرف شود.

    وی افزود: اهتمام جدی دولت بر این است مراکزی مانند بندر خشک آپرین که می تواند نقش استراتژیک در فرایند اقتصادی به ویژه مسئله حمل بار در کشور ایفا می‌کند، احیا شوند.

    وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در حضور مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و رئیس کل گمرک کشور تفاهم لازم صورت گرفت تا موارد باقی مانده در بازه زمانی کوتاه اصلاح و رسیدگی شود تا شاهد آغاز فعالیت بندر خشک آپرین و بهره برداری حداکثری از ظرفیت های این مرکز لجستیک که در محرومیت زدایی از این شهرستان نیز موثر خواهد بود باشیم.

    در آخرین پیگیری ها میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به فراهم شدن زیر ساخت‌ های لازم از سوی راه آهن در توافق بین راه آهن و گمرک، با دستور وزیر اقتصاد در ماه آینده گمرک در بندر خشک آپرین مستقر می‌شود.

    به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن راه اندازی بندر خشک آپرین و ایجاد قطب لجستیک آپرین، موجب شکوفایی و توسعه اقتصادی منطقه اسلامشهر خواهد شد. هر چند در این بین ممکن است برخی موانعی بتراشند، زیرا ممکن است منافع عده‌ای در خطر بیفتد.

    وی افزود: هفته اول فروردین ۱۴۰۱، فاز اول دپوی تعمیرات جاری لوکوموتیو راه‌اندازی شد و سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام گرفته است. با توجه به بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، با افتتاح بندر خشک ریلی آپرین شاهد ثبت رکوردهای دیگری در حمل و نقل باری ریلی باشیم.

    حسین حبیبی فرماندار شهرستان اسلامشهر هم ضمن قدردانی از همکاری مدیران راه‌آهن با مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر، اظهار کرده است: اسلامشهر ظرفیت و پتانسیل بزرگی دارد تا با استفاده از امکانات راه‌آهن و ایجاد بندر خشک به یک پایانه بزرگ و مهم برای حمل و نقل کالا در استان تهران تبدیل شود.

    وی افزود: وجود راه‌آهن زمانی یک تهدید برای شهرستان اسلامشهر بود و امروز به یک فرصت برای بهبود و پیشرفت منطقه تبدیل شده و باید از این فرصت به وجود آمده در جهت رونق اقتصادی و اشتغال زایی در منطقه کمال بهره و استفاده را برد.

    منبع مطلب : dana.ir

    ایجاد ۵ هزار فرصت شغلی با راه اندازی بندر خشک آپرین اسلامشهر

    اسلامشهر - ایرنا - بندر آپرین اسلامشهر بعنوان نخستین بندرخشک کشور از مهمترین طرح‌های در آستانه افتتاح دولت به شمار می رود که در صورت رفع موانع اجرایی امسال مرحله نخست آن در سفر آتی رئیس جمهور به این شهرستان به بهره برداری می‌رسد.

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱،‏ ۸:۰۰

    کد خبر: 84746243 T T ۰ نفر رضا رضایی مجد

    یک گام تا تکمیل طرح‌های نیمه تمام

    ایجاد ۵ هزار فرصت شغلی با راه اندازی بندر خشک آپرین اسلامشهر

    اسلامشهر - ایرنا - بندر آپرین اسلامشهر بعنوان نخستین بندرخشک کشور از مهمترین طرح‌های در آستانه افتتاح دولت به شمار می رود که در صورت رفع موانع اجرایی امسال مرحله نخست آن در سفر آتی رئیس جمهور به این شهرستان به بهره برداری می‌رسد.

    به گزارش ایرنا، با آغاز به کار بندر خشک آپرین در قلب کشور ( جنوب غربی پایتخت ) ضمن دسترسی آسان تر استان‌های صنعتی مرکزی به کالاهای مورد نیاز، هزینه نگهداری بار در کشتی‌های و انبارهای مبادی ورودی کشور کاهش یافته و پویایی در تولید اتفاق می‌افتد. قرار است حدود ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی کشور از طریق خطوط ریلی به بندر خشک آپرین منتقل و با انجام کارهای گمرکی، ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار بگیرد.

    در بندر خشک آپرین که به عنوان نخستین بندر خشک کشور محسوب می‌شود در راستای اجرای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و به منظور تبادل اطلاعات الکترونیکی گمرکی در اسناد حمل و نقل ریلی و تسهیل ترخیص کالا در مبادی ریلی کشور  و بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار آغاز شده، قرار است بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور دریافت و به صاحبان کالا تحویل داده شود.

    با ساخت و بهره برداری از بندر خشک‌ آپرین بیش از پنج‌هزار فرصت شغلی ایجاد و گام بلندی در راستای تحقق جهش تولید و تسریع در عملیات ترخیص و ورود کالا به کشور برداشته می‌شود.

    کاهش حمل و نقل جاده‌ای، کاهش سوخت و افزایش سرعت انتقال کالا را می‌توان از دیگر مزایای بهره‌برداری از بندر خشک آپرین نام برد که قرار بود در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ فاز نخست این بندر به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت نزدیک به بیش از ۲۰ ماه هنوز این امر محقق نشده است.

    وزیر اقتصاد : مسوولان راه آهن با سرعت بیشتری زیرساخت‌های مورد نیاز استقرار گمرک را فراهم کنند

    وزیر اقتصاد و دارایی از به بهره برداری رسیدن بندر خشک «آپرین» همزمان با سفر رییس جمهور به اسلامشهر خبر داد.

    سید احسان خاندوزی روز پنجشنبه هجدهم فروردین در حاشیه بازید از بندر خشک آپرین که با همراهی حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و به دعوت مهدی شریفیان نماینده مجلس شورای اسلامی در اسلامشهر انجام شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این بازدید که با حضور رئیس کل گمرک و مدیرعامل شرکت راه آهن صورت گرفت تفاهم شد تا هرچه زودتر این بندر فعال شود.

    خاندوزی با بیان اینکه در صورت فعال شدن کامل این بندر بیش از ۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم به وجود خواهد آمد گفت: این اتفاق امیدوارکننده در بخش اقتصادی بزودی و همزمان با سفر رئیس جمهور به اسلامشهر به بهره برداری برسد.

    وی عنوان داشت: با احداث و بهره‌برداری از مرکز لجستیک اسلامشهر یک بندر خشک موفق در قلب خطوط ترانزیتی ریلی کشور احیا و فعال می‌شود لذا احداث و بهره‌برداری از این بندر یک امر ضروری و حیاتی است.

    بر اساس این گزارش در این بازدید اقدامات صورت گرفته جهت آماده سازی بندر خشک آپرین و موانع پیش رو جهت راه اندازی و افتتاح این مرکز لجستیک مورد بررسی قرار گرفت.

    مدیرعامل شرکت راه آهن:آپرین، موجب شکوفایی و توسعه اقتصادی منطقه اسلامشهر خواهد شد

    میعاد صالحی گفت: با توجه به فراهم شدن زیر ساخت‌ های لازم از سوی راه آهن در توافق بین راه آهن و گمرک، با دستور وزیر اقتصاد در ماه آینده گمرک در بندر خشک آپرین مستقر می‌شود.

    به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن راه اندازی بندر خشک آپرین و ایجاد قطب لجستیک آپرین، موجب شکوفایی و توسعه اقتصادی منطقه اسلامشهر خواهد شد. هر چند در این بین ممکن است برخی موانعی بتراشند، زیرا ممکن است منافع عده‌ای در خطر بیفتد.

    وی افزود: هفته اول فروردین امسال، فاز اول دپوی تعمیرات جاری لوکوموتیو راه اندازی شد و سرمایه گذاری‌های زیادی انجام گرفته است. با توجه به بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، با افتتاح بندر خشک ریلی آپرین شاهد ثبت رکوردهای دیگری در حمل و نقل باری ریلی باشیم.

    راه آهن امروز به یک فرصت برای بهبود و پیشرفت منطقه تبدیل شده است 

    حسین حبیبی فرماندار شهرستان اسلامشهر ضمن قدردانی از همکاری مدیران راه آهن با مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر، اظهار کرد: اسلامشهر ظرفیت و پتانسیل بزرگی دارد تا با استفاده از امکانات راه‌آهن و ایجاد بندر خشک به یک پایانه بزرگ و مهم برای حمل و نقل کالا در استان تهران تبدیل شود.

    حبیبی افزود: وجود راه‌آهن زمانی یک تهدید برای شهرستان اسلامشهر بود و امروز به یک فرصت برای بهبود و پیشرفت منطقه تبدیل شده و باید از این فرصت به وجود آمده در جهت رونق اقتصادی و اشتغال زایی در منطقه کمال بهره و استفاده را برد.

    وی با اشاره به اینکه عدم راه‌اندازی بندرآپرین در اسلامشهر ظلم مضاعفی به مردم این منطقه به ویژه جوانان است، بیان کرد: با توجه به وجود جوانان مستعد و دارای پتانسیل ویژه و بالقوه در این شهرستان و دسترسی آسان به دو فرودگاه و آزادراه‌ها و شریان‌های حیاتی تهران- قم و تهران- ساوه و همجواری با کلانشهر پایتخت، راه اندازی بندر خشک می‌تواند یک تحول عظیم در سطح استان تهران ایجاد کند.

    فرماندار اسلامشهر خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا مسئولین گمرک جمهوری اسلامی با همکاری و همراهی مدیران راه آهن موانع و مشکلات پیش روی راه اندازی بندر خشک آپرین را برطرف کنند و در این راستا آمادگی لازم برای استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها وجود دارد.

    منبع مطلب : www.irna.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 8 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید