تفاوت دنا معمولی با دنا پلاس
مهدی
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
تفاوت دنا معمولی با دنا پلاس را از این سایت دریافت کنید.
مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ – مجله همراه مکانیک
ر مقاله " مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ " به بیان شباهتها و تفاوتهای دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ خواهیم پرداخت. دنا خودرویی ملی است که ...
مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ
سارا مهری اردیبهشت 30, 1398
محبوبیت اعضای خانواده دنا در بازار داخلی، ما را بر این داشته است که در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک به مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ بپردازیم؛ بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد خرید دنا، دنا پلاس یا دنا پلاس توربوشارژ را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
در ابتدا به سراغ بزرگترین عضو خانواده یعنی دنا خواهیم رفت. در ادامه ضمن آشنایی هرچه بیشتر با این سدان جذاب ایران خودرو، میتوانید از تفاوتهای آن با دنا پلاس و دنا توربوشارژ آگاه شوید.
معرفی دنا
در سال 1393 دنا بهعنوان سومین خودرو ملی و با هدف ارائه خودرویی باکیفیت و بهروز در سبد خرید محصولات ایران خودرو قرار گرفت. دنا روی پلتفرم سمند شکل گرفته است؛ بههمیندلیل با وجود تمامی تفاوتهای داخلی و ظاهری خود، تنها یک فیسلیفت از سمند محسوب میشود.
قلب تپنده دنا همان موتور EF7 است که پیشتر در سمند EF7 نیز بهکار گرفته شده بود و بهعنوان موتور ملی شناخته میشود. این موتور 1.7 لیتری 4 سیلندر توان تولید 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتنمتر گشتاور را دارد. یک گیربکس 5 سرعته دستی هم نیروی موتور را به چرخهای جلو هدایت میکند تا این سدان 1258 کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود 13.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.
گرچه نمیتوان چالاکی دنا را بهعنوان یکی از مزایای آن محسوب کرد، اما این خودرو بهواسطه برخورداری از موتور EF7 از استهلاک بهمراتب کمتری نسبت به خودروهایی همچون پژو پارس سال یا سمند SE برخوردار است که از موتور XU7 بهره میبرند. همچنین این خودرو در میان سدانهای تولید داخل دارای آپشنها و امکانات بیشتری است و در زمان عرضه به بازار بهعنوان مجهزترین سدان ایرانیزه شناخته میشد. هرچند کیفیت مواد بهکار رفته در داخل کابین چنگی به دل نمیزند، اما مزایای متعدد دنا باعث شد تا این خودرو در سالهای ابتدایی ورود به بازار با استقبال چشمگیری مواجه شود.
معرفی دناپلاس
در سال 95 یعنی دو سال پس از تولید دنا معمولی، در پروژهای به نام X409 ایران خودرو تصمیم گرفت تا محصول بهمراتب زیباتر و مجهزتری را بر اساس دنا تولید کرده و در اختیار خریداران ایرانی قرار دهد. این سدان جدید که نمونه اولیه آن در سال 1396 به بازار عرضه شد، دنا پلاس نام داشت. اگر قصد خرید دنا پلاس را دارید باید بدانید که این خودرو تغییرات چشمگیری در بخش طراحی ظاهری داشته و تجهیزات بیشتری را نسبت به دنا معمولی درون خود جای داده است، اما از نظر فنی هیچ تفاوتی با آن ندارد.
نمای جلویی دنا پلاس به لطف بازنگریهای انجام شده در طرح جلو پنجره و حالت چراغها نسبت به دنا معمولی اسپرتتر بهنظر میرسد. بارزترین تفاوت ظاهری دنا معمولی و دنا پلاس به نمای جانبی این خودروها مربوط میشود؛ در این بخش یک خط زاویهدار و عمیق از چراغ عقب تا گلگیر جلو کشیده شده است؛ همچنین خطوط شکستهای در پایین درها به چشم میخورد که باعث شده است تا نمای جانبی دنا پلاس تا حد غیرقابل انکاری از دنا فاصله بگیرد.
علاوهبر این، رنگ کرومی دستگیره درها و همچنین طرح جدید لچکی شیشههای عقب باعث زیبایی هرچه بیشتر نمای جانبی دنا پلاس شدهاست. نمای پشتی دنا پلاس در مقایسه با سایر بخشها، کمترین میزان تغییرات را طی این فیسلیفت تجربه کرده است و بهجز تغییر گرافیک چراغها و اضافهشدن یک آنتن کوسهای تفاوت دیگری میان دنا و دنا پلاس به چشم نمیخورد.
همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره کرده بودیم، دنا معمولی از نظر تجهیزات و آپشن نیز با دنا پلاس متفاوت است. از جمله آپشنهایی که به دنا پلاس اضافه شدهاست میتوان به سانروف برقی، تنظیمات برقی 8 جهته صندلی راننده و سرنشین جلو، دیلایت، 4 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) اشاره کرد. وجود همین تفاوتها باعث شده است تا قیمت دنا پلاس حداقل چند ده میلیون تومان بیشتر از قیمت دنا باشد.
مشخصات فنی یکسان دنا و دنا پلاس
در این بخش از مقاله «مقایسه دنا و دنا پلاس» به سراغ مشخصات فنی این دو برادر رفتهایم. دنا و دنا پلاس از لحاظ مشخصات فنی مشابه بوده و هیچکدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد. درواقع دنا و دنا پلاس هر دو مجهز به موتور EF7 هستند که قبلا روی بسیاری از محصولات ایران خودرو جواب خود را پس داده است.
موتور EF7 دنا پلاس با حجم 1646 سیسی، 4 سیلندر و 16 سوپاپ قادر به تولید حداکثر 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 157 نیوتنمتر گشتاور در 4500 دور در دقیقه است. بنابر اطلاعات ثبت شده در سایت رسمی ایران خودرو، دنا پلاس از لحاظ وزنی نیز تفاوتی با دنا معمولی ندارد؛ بنابراین میتوان انتظار داشت که این دو خودرو از لحاظ چالاکی و مصرف سوخت هم با یکدیگر برابر باشند. همانند دنا معمولی، دنا پلاس نیز برای این که بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دستیابد به زمانی در حدود 13.5 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 189 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
مشخصات فنی دنا دنا پلاس پیشرانه EF7 EF7 حجم موتور 1646 سیسی 1646 سیسی حداکثر قدرت
115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه 115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور
157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی مصرف سوخت (ترکیبی) 7.7 7.94 شتاب صفرتا 100 13.5 ثانیه 13.5 ثانیه حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت
منبع مطلب : www.hamrah-mechanic.com
تفاوت دنا و دنا پلاس: کدامیک ارزش خرید در بازار ایران را دارند؟
احتمالا این روزها شما هم خودروهای دنا و دنا پلاس زیادی در خیابان میبینید. خودروی ملی که بهینهسازی شده خودروی سمند با ظاهری مدرنتر و شیکتر، مشخصات فنی ب
تفاوت دنا و دنا پلاس: کدامیک ارزش خرید در بازار ایران را دارند؟
نوشته: میثاق محمدیزاده در مرداد ۱۵, ۱۳۹۸
احتمالا این روزها شما هم خودروهای دنا و دنا پلاس زیادی در خیابان میبینید. خودروی ملی که بهینهسازی شده خودروی سمند با ظاهری مدرنتر و شیکتر، مشخصات فنی بهروزتر و امکانت رفاهی و ایمنی بیشتر است.
دنا یکی از بهترین خودروهای تولیدی ایران خودرو در سالهای اخیر است و توانسته تا حدودی رضایت مشتریهای ایرانی را جلب کند. حداقل اینکه هر کسی قبلا سمند و پژو ۴.۵ و پژو پارس داشته و اکنون میخواهد ماشین مدرنتری بخرد ولی پول زیادی ندهد؛ گزینهای به نام دنا و دنا پلاس دارد.
تا سال گذشته، تفاوت قیمتی دنا و دنا پلاس با سمند خیلی کم و در حد چند میلیون تومان بود ولی اکنون (مرداد ۹۸) در بازار دنا با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان، دنا پلاس با قیمت ۱۳۲ میلیون تومان معامله میشود ولی قیمت سمند EF7 نزدیک به ۸۷ میلیون تومان است.
دنا یک خودروی با کیفیت مناسب برای افرادی است که میخواهند بالای صد میلیون تومان برای خرید خودرو هزینه کنند ولی یک سوال اساسی برای خریداران جدی سری خودروهای دنا مطرح میشود: کدام مدل دنا را بخریم؟ تفاوتهای خودروهای دنا و دنا پلاس چیست و کدامیک ارزش خرید دارد؟ آیا هزینه کردن ۲۰ میلیون بیشتر برای خرید دنا پلاس تیپ ۱ ارزش دارد؟
ما در این مقاله سعی میکنیم اواع خودروهای دنا را با هم از نظر ظاهری، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی با هم مقایسه کنیم:
عمل اسلیو معده
دکتر فارغ پور - متخصص زنان
رزرو هتل
تردمیل
خرید ساک پارچه ای
طراحی و ظاهر
ایران خودرو میگوید دنا لوکسترین خودروی ملی ایران است و دنا پلاس اصلاحا نمونه فیس لیفت و مجهزتر شده دنا است.
عمده تفاوتهای خودروهای دنا و دنا پلاس در ظاهر و نمای خارجی است. ایران خودرو سعی کرده دنا پلاس را شبیه به خودروهای مدرن امروزی از برندهای بنز،بیامو و غیره کند تا این خودرو به استانداردهای امروزی نزدیکتر شود.
@=img=@#=img=# @=img=@#=img=#
اولین تغییر بزرگ، در سانروفی است که دنا پلاس دارد؛ اولین خودروی ملی که سانروف دارد. دنا پلاس به دوربین عقب هم مجهز شده است. افزوده شدن چراغهای نئون به طراجی چراغهای جلو و عقب هم باعث شده ظاهری زیباتر به خود بگیرد.
بیشترین تغییر در طراحی چراغهای عقب است که خطوط مورب آنهای جلوه و نمای بیشتری نسبت به دنای معمولی دارند. از دیگر تغییرات ظاهری در دنا پلاس میتوان به آنتن کوسهای آن اشاره کرد.
@=img=@#=img=# @=img=@#=img=#
در کل، همه کارشناسان اعتراف دارند که طراخی ظاهری دنا پلاس بهتر از دنا است و یک گام رو جلو از سوی ایران خودرو محسوب میشود. شما با خودرویی مدرنتر و زیباتر روبرو هستید؛ اگرچه خود دنای معمولی هم زیبا است.
مشخصات فنی و موتوری
در این بخش ایران خودرو و دنا پلاس حرفی برای گفتن ندارند و تقریبا هیچ تفاوتی احساس نمیشود.
هر دو خودرو از مشخصات موتوری یکسانی سود میبرند و همان موتور EF7 سمند است. یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه با حجم ۱۶۴۶ سیسی و قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه که حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتنی در ۴۵۰۰ دور در دقیقه ایجاد میکند.
@=img=@#=img=# @=img=@#=img=#
هر دو خودرو از سیستم ۵ دنده دستی سود میبرند و حداکثر سرعت آنها به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت با شتاب صفر تا صد ۱۳.۵ میلیثانیه است. مصرف سوخت در خارج از شهر ۶.۲ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است ولی در داخل شهر این مصرف به ۷.۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. استاندارد آلایندگی دنا و دنا پلاس یورو۴ است.
البته، مدل دنا پلاس توربو از دندههای اتوماتیک سود میبرد و تفاوتهایی در مشخصات موتوری با دنا پلاس تیپ ۱ و ۲ دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی
کیفیت جنس بدنه و کابین هر دو خودرو مشابه هم و از همان جنس بدنه سمند است.
امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو تا حدود مشابه هم است. دنا پلاس از کیسههای هوای جانبی برای سرنشینهای جلویی خودرو سود میبرد که ایمنی بیشتری فراهم خواهد کرد. در حقیقت، دنا معمولی با دو ایربگ ولی دنا پلاس دارای ۴ ایربگ است.
@=img=@#=img=# @=img=@#=img=#
از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو میتوان به ترمز ضد قفل ABS، بوستر MBA، دوربین دید در عقب (دنا پلاس)، شیشههای سولار، سیستم کنترل بخار بنزین، فرمان جمع شونده، چراغهای مهشکن و چراغهای ایمنی درها است.
قیمت دنا و دنا پلاس
همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم؛ قیمت دنای معمولی تیپ ۲ در بازار ۱۱۳ میلیون تومان است. تیپ ۱ دنا قیمتی ۱۰۹ میلیون تومانی دارد. دنا پلاس تیپ ۱ با قیمت ۱۳۲ میلیون تومان و تیپ ۲ دنا پلاس قیمتی ۱۵۲ میلیون تومانی دارد. دنا پلاس توربو هم تا ۱۷۴ میلیون تومان معامله میشود.
بنابراین، حداقل تفاوت قیمت دنا و دنا پلاس حدود ۲۰ میلیون تومان است. البته، اگر موفق شده باشید در طرحهای پیشفروش ایران خودرو ثبتنام کرده باشید؛ این خودروها را ارزانتر از این قیمتها صاحب شده و تفاوت قیمتی دنا و دنا پلاس بسیار کمتر میشود.
حرف آخر
تمام این مطلب را میتوان در یک جمله خلاصه کرد: ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت برای ظاهری شیکتر و مدرنتر!
@=img=@#=img=#
دنا پلاس از نظر موتوری تفاوتی با دنا ندارد و از نظر ظاهری دارای چراغهای الایدی نئونی و سانروف است. خطوط بدنه دنا پلاس وجه تمایز بزرگ این دو خودرو از یکدیگر است و در امکانات رفاهی و ایمنی هم نکته بسیار مهم قابل ذکری ندیدیم چز دوربین عقب دنا پلاس!
حالا تصمیمگیری با شما است که هزینه بیشتری برای ظاهر کمی متفاوتتر دنا پلاس بدهید یا در پول خودتان صرفهجویی کنید و دنای معمولی بخرید. شاید هم سراغ پدربزرگ این خودروها رفته و سمند EF7 با قیمتی چند ده میلیون ارزانتر تهیه کنید.
7به اشتراک گذاری
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟