این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    تفاوت دنا پلاس با دنا پلاس توربو دستی

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    تفاوت دنا پلاس با دنا پلاس توربو دستی را از این سایت دریافت کنید.

    مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ – مجله همراه مکانیک

    ر مقاله " مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ " به بیان شباهت‌ها  و تفاوت‌های دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ خواهیم پرداخت. دنا خودرویی ملی است که ...

    مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ

    سارا مهری اردیبهشت 30, 1398

    محبوبیت اعضای خانواده دنا در بازار داخلی، ما را بر این داشته است که در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک به مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ بپردازیم؛ بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد خرید دنا، دنا پلاس یا دنا پلاس توربوشارژ را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

    در ابتدا به سراغ بزرگ‌ترین عضو خانواده یعنی دنا خواهیم رفت. در ادامه ضمن آشنایی هرچه بیشتر با این سدان جذاب ایران خودرو، می‌توانید از تفاوت‌های آن با دنا پلاس و دنا توربوشارژ آگاه شوید.

    معرفی دنا

    در سال 1393 دنا به‌عنوان سومین خودرو ملی و با هدف ارائه خودرویی باکیفیت و به‌روز در سبد خرید محصولات ایران خودرو قرار گرفت. دنا روی پلت‌فرم سمند شکل گرفته است؛ به‌همین‌دلیل با وجود تمامی تفاوت‌های داخلی و ظاهری خود، تنها یک فیس‌لیفت از سمند محسوب می‌شود.

    قلب تپنده دنا همان موتور EF7 است که پیش‌تر در سمند EF7 نیز به‌کار گرفته شده بود و به‌عنوان موتور ملی شناخته می‌شود. این موتور 1.7 لیتری 4 سیلندر توان تولید 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. یک گیربکس 5 سرعته دستی هم نیروی موتور را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند تا این سدان 1258 کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود 13.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.

    گرچه نمی‌توان چالاکی دنا را به‌عنوان یکی از مزایای آن محسوب کرد، اما این خودرو به‌واسطه برخورداری از موتور EF7 از استهلاک به‌مراتب کمتری نسبت به خودروهایی همچون پژو پارس سال یا سمند SE برخوردار است که از موتور XU7 بهره می‌برند. همچنین این خودرو در میان سدان‌های تولید داخل دارای آپشن‌ها و امکانات بیشتری است و در زمان عرضه به بازار به‌عنوان مجهزترین سدان ایرانیزه شناخته می‌شد. هرچند کیفیت مواد به‌کار رفته در داخل کابین چنگی به دل نمی‌زند، اما مزایای متعدد دنا باعث شد تا این خودرو در سال‌های ابتدایی ورود به بازار با استقبال چشمگیری مواجه شود.

    معرفی دناپلاس

    در سال 95 یعنی دو سال پس از تولید دنا معمولی، در پروژه‌ای به نام X409 ایران خودرو تصمیم گرفت تا محصول به‌مراتب زیباتر و مجهزتری را بر اساس دنا تولید کرده و در اختیار خریداران ایرانی قرار دهد. این سدان جدید که نمونه اولیه آن در سال 1396 به بازار عرضه شد، دنا پلاس نام داشت. اگر قصد خرید دنا پلاس را دارید باید بدانید که این خودرو تغییرات چشمگیری در بخش طراحی ظاهری داشته و تجهیزات بیشتری را نسبت به دنا معمولی درون خود جای داده است، اما از نظر فنی هیچ تفاوتی با آن ندارد.

    نمای جلویی دنا پلاس به لطف بازنگری‌های انجام شده در طرح جلو پنجره و حالت چراغ‌ها نسبت به دنا معمولی اسپرت‌تر به‌نظر می‌رسد. بارزترین تفاوت ظاهری دنا معمولی و دنا پلاس به نمای جانبی این خودروها مربوط می‌شود؛ در این بخش یک خط زاویه‌دار و عمیق از چراغ عقب تا گلگیر جلو کشیده شده است؛ همچنین خطوط شکسته‌ای در پایین درها به چشم می‌خورد که باعث شده است تا نمای جانبی دنا پلاس تا حد غیرقابل انکاری از دنا فاصله بگیرد.

    علاوه‌بر این، رنگ کرومی دستگیره درها و همچنین طرح جدید لچکی شیشه‌های عقب باعث زیبایی هرچه بیشتر نمای جانبی دنا پلاس شده‌است. نمای پشتی دنا پلاس در مقایسه با سایر بخش‌ها، کم‌ترین میزان تغییرات را طی این فیس‌لیفت تجربه کرده است و به‌جز تغییر گرافیک چراغ‌ها و اضافه‌شدن یک آنتن کوسه‌ای تفاوت دیگری میان دنا و دنا پلاس به چشم نمی‌خورد.

    همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کرده بودیم، دنا معمولی از نظر تجهیزات و آپشن‌ نیز با دنا پلاس متفاوت است. از جمله آپشن‌هایی که به دنا پلاس اضافه شده‌است می‌توان به سانروف برقی، تنظیمات برقی 8 جهته صندلی راننده و سرنشین جلو، دیلایت، 4 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) اشاره کرد. وجود همین تفاوت‌ها باعث شده است تا قیمت دنا پلاس حداقل چند ده میلیون تومان بیشتر از قیمت دنا باشد.

    مشخصات فنی یکسان دنا و دنا پلاس

    در این بخش از مقاله «مقایسه دنا و دنا پلاس» به سراغ مشخصات فنی این دو برادر رفته‌ایم. دنا و دنا پلاس از لحاظ مشخصات فنی مشابه بوده و هیچ‌کدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد. درواقع دنا و دنا پلاس هر دو مجهز به موتور EF7 هستند که قبلا روی بسیاری از محصولات ایران خودرو جواب خود را پس داده است.

    موتور EF7 دنا پلاس با حجم 1646 سی‌سی، 4 سیلندر و 16 سوپاپ قادر به تولید حداکثر 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 157 نیوتن‌متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه است. بنابر اطلاعات ثبت شده در سایت رسمی ایران خودرو، دنا پلاس از لحاظ وزنی نیز تفاوتی با دنا معمولی ندارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که این دو خودرو از لحاظ چالاکی و مصرف سوخت هم با یکدیگر برابر باشند. همانند دنا معمولی، دنا پلاس نیز برای این که بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست‌یابد به زمانی در حدود 13.5 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 189 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

    مشخصات فنی دنا دنا پلاس پیشرانه EF7 EF7 حجم موتور 1646 سی‌سی 1646 سی‌سی حداکثر قدرت

    115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه 115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه

    حداکثر گشتاور

    157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

    157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

    گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی مصرف سوخت (ترکیبی) 7.7 7.94 شتاب صفرتا 100 13.5 ثانیه 13.5 ثانیه حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت

    منبع مطلب : www.hamrah-mechanic.com

    بررسی دنا پلاس توربو 6 دنده (MT6)

    بررسی دنا پلاس شش دنده جدید، آپشن‌های دنا پلاس توربو 6 سرعته و تفاوت دنا پلاس 5 دنده با دنا پلاس 6 دنده

    بررسی دنا پلاس توربو 6 دنده (MT6)

    07 اسفند 1401 - 14:41

    حذف ایربگ جانبی از دنا پلاس توربو دنده ای

    اسفند 1401: در اواسط سال جاری، عضو جدیدی به خانواده دنا پلاس توربو دنده‌ای افزوده شد؛ این عضو جدید، مجهز به گیربکس MT6 است و به همین دلیل نیز آنرا با نام دنا پلاس توربو 6 دنده می‌شناسند. طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، دنا پلاس توربو MT6، بعنوان جایگزین دنا پلاس توربو MT5 معرفی شده و به مرور زمان و با افزایش ظرفیت تولید مدل‌های 6 دنده، عرضه نسخه‌های 5 دنده از این خودرو، بتدریج کمتر و کمتر شده و نهایتا متوقف می‌گردد.

    اما همانطور که می‌دانید، تنها تفاوت دنا پلاس توربو 6 دنده با مدل توربو 5 دنده، داشتن «فرمان برقی» است. ولی به نظر می‌رسد از پاییز 1401 تغییراتی دیگری نیز برای این خودرو اتفاق افتاده و نسخه‌های جدیدی از دنا پلاس توربو دنده‌ای، به تولید رسیده‌اند.

    »» کاتالوگ جدید دنا پلاس توربو دنده ای (PDF) ««

    براساس به‌روزرسانی جدید اطلاعات دنا پلاس توربو دنده‌ای در سایت رسمی شرکت ایران خودرو، تیپ‌های جدیدی برای این خودرو معرفی شده که ایربگ جانبی ندارند و به عبارت بهتر، دو ایربگه هستند. این درحالی است که تا قبل از این، تمامی مدل‌های تحویل شده از دنا پلاس توربو دنده‌ای به مشتریان، همگی دارای 4 ایربگ بودند. نکته جالب‌تر اینکه حذف ایربگ‌ها، هم برای مدل‌های «توربو 5 دنده» و هم برای مدل‌های «توربو 6 دنده» رخ داده است!

    آغاز تولید انبوه دنا پلاس توربو 6 دنده

    مرداد 1401: بعد از گذشت چندین ماه از شروع تولید آزمایشی، حالا آقای کیانوش پرومجیب، قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو، خبر داده که دنا پلاس توربو 6 دنده، به تولیدانبوه رسیده و آماده ورود به بازار کشورمان است. وی همچنین گفته که تا پایان سال 1401، حدود 15 هزار دستگاه از این محصول جدید، تحویل مشتریان می‌شود. اما دنا پلاس توربو 6 دنده چه امکانات جدیدی دارد و تفاوتش با دنا پلاس توربو 5 دنده چیست؟

    برای جواب دادن به این سوال، ابتدا باید از گیربکس MT6 آن سخن بگوییم؛ این گیربکس 6 سرعته جدید، که اولین‌بار روی راناپلاس سقف شیشه‌ای (بررسی خودرو رانا پلاس پانوراما) قرار گرفته بود، بیش از 85 درصد قطعاتش نسبت به گیربکس BE ساخت پژو، یا تغییر کرده یا بهبود یافته است.

    ضمن اینکه میزان داخلی سازی آن نیز به بالای 95 درصد رسیده. به همین دلیل، صرفه اقتصادی بیشتری برای ایران خودرو دارد. از طرف دیگر، اضافه شدن دنده ششم، باعث کاهش آلایندگی موتور و همچنین باعث بهبود 5 درصدی مصرف سوخت خودرو (در سرعت‌های بالای 120 کیلومتر برساعت) شده است. به لحاظ آپشن‌ها، به غیر از اضافه‌شدن فرمان برقی، تفاوت دیگری میان دنا پلاس توربو 6 دنده با دنا پلاس توربو 5 دنده وجود ندارد.

    »» کاتالوگ دنا پلاس توربو 6 دنده (PDF) ««

    آپشن های جدید دنا پلاس اتومات

    اردیبهشت 1401: در میان انبوهی از محصولات ایران خودرو که در جریان نمایشگاه خودرو تهران 1401 رونمایی شدند، یک دستگاه دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز حضور داشت که بدون از هرگونه هیاهوی خبری، گوشه‌ای در غرفه ایران خودرو ایستاده بود. اما این خودروی خاکستری رنگ، با هر دناپلاسی که تاکنون دیده بودیم، متفاوت بود.

    رونمایی دناپلاس اتوماتیک آپشنال در نمایشگاه تهران

    قبل از هرچیز، دوباره باید یادآوری کنیم که در اینجا، درباره دنا پلاس توربو اتوماتیک صحبت می‌کنیم. خودرویی که ایران خودرو به نمایشگاه امسال آورده بود، در ظاهر فقط با داشتن «شیشه دودی عقب» متفاوت از سایر اعضای خانواده‌اش بود ولی در باطن، تغییرات بسیار خوب دیگری برای آن رخ داده است که مهم‌ترین‌شان، اضافه‌شدن آپشن‌های زیر است:

    ورود بدون کلید استارت دکمه‌ای مالتی مدیای جدید سنسور باران سنسور نور (اتولایت) سنسور فاشر باد تایر

    این نسخه جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک، با کد کلاس 70705 وارد بازار خواهد شد اما زمان عرضه آن هنوز نامشخص است. البته ایران خودرو با انتشار اطلاعات این خودرو در نمایشگاه تهران، به صورت تلویحی به مشتریان گفته که منتظر فروش آن باشند:

    »» کاتالوگ دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال ««

    دو محصول جدید دنا پلاس در سال 1400

    اسفند 1399: تقریبا از اواخر پاییز 99 بود که آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) ضمن تایید استفاده از موتور جدید TU5 پلاس به همراه گیربکس 6 دنده جدید (MT6) در رانا پلاس پانوراما، خبر داد که دومین محصول ایران خودرو که با این گیربکس جدید تولید می‌شود، دنا پلاس است. طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، در سال 1400، دو محصول جدید به خانواده «دنا پلاس» اضافه می‌شود که عبارتند از:

    دنا پلاس بهینه با موتور +EF7 و گیربکس 6 دنده جدید (MT6)

    دنا پلاس توربو با موتور +TC7 و گیربکس 6 دنده جدید (MT6)

    آقای حاجی اسماعیلی (مدیر پروژه گیربکس 6 سرعته ایران خودرو) گفته که گیربکس MT6 ابتدا روی «رانا پلاس پانوراما» نصب می‌شود. سپس از اوایل سال 1400 نیز ایران خودرو، آنرا روی «دنا پلاس توربو دستی» نصب می‌کند. دنا پلاس توربو MT6، به غیر از ارتقای موتور، تغییر مهم دیگری را تجربه نکرده و حتی آپشن‌هایش با آپشن‌های دنا پلاس توربو MT5 یکسان خواهد بود.

    ایران خودرو همچنین در نیمه اول سال 1400، نسخه نیمه اتومات (AMT) این گیربکس را هم می‌سازد و دوباره آنرا روی رانا پلاس قرار می‌دهد.

    درباره دنا پلاس بهینه، که با کد +NA در ایران خودرو شناخته می‌شود، هنوز اطلاعات موثقی در دست نیست اما می‌دانیم که با موتور +EF7 به بازار خواهد آمد که تغییرات فنی خوبی مانند فناوری DVVT و پمپ روغن متغیر، مجهز است. در دنا پلاس بهینه، قدرت و گشتاور، تقریبا ثابت مانده اما مصرف سوخت، حدود یک لیتر کاهش یافته است.

    منبع مطلب : bama.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 15 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید