این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    روغن واسکازین چیست

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    روغن واسکازین چیست را از این سایت دریافت کنید.

    روغن واسکازین چیست و چه زمانی تعویض می‌شود

    روغن واسکازین همان روغن گیربکس است که در گیربکس دستی با اتوماتیک متفاوت است. زمان تعویض آن در طول عمر جعبه دنده و سلامت خودرو مؤثر است.

    روغن واسکازین چیست و چه زمانی تعویض می‌شود؟

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

    قطعات مکانیکی برای عملکرد مناسب کنار یکدیگر، جهت جلوگیری از خردگی و شکستگی نیاز به روغن دارند. بارها از اهمیت روغن و تأثیر آن در بهبود کارکرد خودرو و وسایل نقلیه سخن گفته‌ایم. روغن در قسمت‌های مختلف خودرو، استفاده‌های فراوانی دارد، که یکی از این موارد، کاربرد آن در گیربکس ماشین است.

    روغن گیربکس یا همان واسکازین، در جعبه دنده خودرو به عنوان یک سیال نقش حیاتی را ایفا می‌کند. بدین جهت، هدف ما در ارائه این مقاله، آشنایی با روغن واسکازین و اهمیت آن در گیربکس است.

    روغن واسکازین چیست؟

    مایعی که باعث روانکاری دنده‌ها و چرخ دنده‌های داخلی یک یا چند قطعه مکانیکی می‌شود، واسکازین یا (Gear Oil) نام دارد. البته، واسکازین کلمه‌ای روسی به معنی روغن دنده است. امروزه در مراکز تعمیرات خودرو، نام واسکازین بسیار رایج بوده و هنوز این کلمه بین تعمیرکاران و رانندگان قدیمی بیشتر مرسوم است.

    بنابراین، روغن واسکازین و روغن گیربکس فقط در لغت با یکدیگر متفاوت هستند؛ ولی، در عمل تفاوتی باهم ندارند، به جز استفاده آنها در گیربکس اتوماتیک و دستی، که در ادامه به آن می پردازیم.

    تفاوت روغن موتور و واسکازین

    به طور کلی ویسکوزیته یا گرانروی مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت بین روغن موتور و واسکازین است.

    ویسکوزیته یا گرانروی چیست؟

    فرض کنید، دو مایع روغنی با غلظت‌های متفاوت در اختیار دارید. مایعی که غلظت آن نسبت به دیگری بیشتر است، از درصد ویسکوزیته یا گرانروی بالاتری برخوردار خواهد بود. در واقع هنگامی که روغن غلیظ‌تر را بین قطعات مکانیکی قرار می‌دهیم، این قطعات برای حرکت نیاز به نیروی بیشتری دارند؛ زیرا، مقداری از نیرو صرف مقابله با اصطکاک روغن غلیظ می‌شود.

    بنابراین، روغنی که غلظت کمتری دارد، به راحتی بین قطعات مکانیکی نفوذ می‌کند. از این رو، غلظت کمتر به معنای نفوذ بیشتر و ویسکوزیته یا گرانروی پایین‌تر است. جعبه دنده یا گیربکس به دلیل وجود قطعات ظریف، فشرده و سرعت عملکرد بالا آنها از روغن واسکازین که ویسکوزیته یا گرانروی مناسب تری دارد، استفاده می‌شود.

    انواع روغن واسکازین یا گیربکس

    همانطور که مطلع هستید، خودرو‌های دنده اتوماتیک بسیاری در بازار وجود دارند. بدین جهت، روغن‌های گیربکس مخصوص این خودرو‌ها نیز به بازار آمده‌اند؛ بنابراین، روغن واسکازین یا گیربکس را می‌توان به دو نوع زیر دسته بندی کرد.

    MTF (Mannual Transmission Fluid)

    این نوع روغن برای جعبه دنده‌های دستی و دیفرانسیل تولید شده‌اند.

    ATF (Automatic Transmission Fluid)

    از این نوع روغن نیز برای گیربکس‌های با جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌شود.

    ویژگی‌های روغن واسکازین در جعبه دنده

    همانطور که گفتیم، روغن واسکازین در دو نوع دنده دستی و دنده اتوماتیک در بازار وجود دارند. روغن برای گیربکس دارای ویژگی‌های زیر است:

    ویسکوزیته یا گرانروی

    روغن گیربکس یا واسکازین در بهبود عملکرد جعبه دنده بسیار مؤثر است، از این رو، روغن باید دارای غلظت مطلوب و مناسب جهت نفوذ به تمام قسمت‌های جعبه دنده باشد تا از فشار چرخ دنده‌ها و یاتاقان‌ها جلوگیری کند.

    پایداری در مقابل حرارت

    هنگامی که چرخ دنده‌ها و قطعات داخلی گیربکس با یکدیگر در تماس هستند، به دلیل سرعت بالا، این قطعات ایجاد گرما و حرارت می‌کنند. بنابراین، یک روغن واسکازین یا گیربکس خوب باید توانایی جذب حرارت را داشته باشد؛ زیرا، حرارت باعث از بین رفتن قطعات و درنتیجه به وجود آمدن هزینه‌های سنگین مالی و جانی می‌شود.

    تحمل فشار زیاد

    خردگی و ساییدگی در بین قطعات باعث از بین رفتن آنها می‌شود. روغن گیربکس باید توانایی نفوذ بین چرخ دنده‌ها را داشته باشد تا از فشار وارده بر آنها جلوگیری کند. یکی از تفاوت‌هایی که دنده دستی با اتوماتیک دارد، چرخ دنده‌های به کار رفته در گیربکس اتوماتیک از نوع دستی آن کوچک‌تر هستند؛ بنابراین، احتمال برخورد قطعات در گیربکس اتوماتیک بیشتر است.

    به همین جهت، روغن مورد استفاده در گیربکس‌های اتوماتیک با دستی متفاوت است. یکی دیگر از وظایف بسیار مهم روغن واسکازین، توانایی منتقل کردن نیرو از پمپ روغن به کلاچ است. این ویژگی سبب کنترل فعالیت دنده‌ها می‌شود.

    روغن واسکازین برای خودروهای گیربکس اتوماتیک

    خودروهای دارای سیستم اتوماتیک که نوع کارکرد آنها هیدرولیکی است، با استفاده از روغن و تنظیم اندازه فشار آن، نیرو و قدرت را از موتور به چرخ‌ها انتقال می‌دهند. شیر برقی وظیفه نظارت بر مقدار فشار مورد نیاز برای تغییر دنده‌ها در گیربکس را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که همه این موارد نیز توسط نرم افزار بارگذاری شده در کامپیوتر خودرو کنترل می‌شود.

    روغن واسکازین در خودروهای گیربکس اتوماتیک سریع‌تر از خودروهای با دنده دستی مستهلک می‌شوند. علت این امر به این دلیل است که در گیربکس‌های اتوماتیک به دلیل فشار بالای روغن و برخورد دنده‌ها در آن، حرارت بیشتری تولید می‌شود.

    تعویض روغن واسکازین یا گیربکس

    علت تعویض روغن در گیربکس دستی با اتوماتیک متفاوت است. در گیربکس دستی به علت آلودگی و ایجاد ذرات ریز و فلزی، به مرور زمان روغن توانایی نفوذ و روان بودن از دست می‌دهد. در این صورت روغن خاصیت خود را برای روانکاری گیربکس ندارد.

    اما، این اتفاق در خودروهای با دنده اتوماتیک به دلیل حرارت و دمای بالا، روغن خاصیت خود را از دست می‌دهد. در گیربکس اتوماتیک به دلیل تراکم قطعات، فشار بالا و حرارت زیاد سبب از بین رفتن چرخ دنده‌ها می‌شود. بنابراین، تعویض روغن واسکازین در گیربکس اتوماتیک در مقایسه با دنده دستی باید سریع‌تر انجام شود.

    توجه به این نکته نیز ضروری است که از روغن دنده اتوماتیک برای دنده دستی نیز می‌توان استفاده کرد؛ اما، برعکس آن امکان ندارد، یعنی نمی‌توان از روغن دنده دستی برای گیربکس اتوماتیک استفاده کرد. زیرا، یکی از دلایل آن توانایی بالای روغن‌های گیربکس اتوماتیک در برابر حرارت است.

    زمان تعویض روغن واسکازین یا گیربکس

    زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی متفاوت است.

    زمان تعویض روغن واسکازین یا گیربکس دستی

    طبق بررسی‌های صورت گرفته و همچنین نظر کارشناسان و تعمیرکاران حوزه خودرو، زمان تعویض روغن واسکازین نسبت به نوع و عملکرد خودرو بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد آن، متغیر است؛ اما، به یاد داشته باشید، که تعویض به موقع روغن واسکازین یا گیربکس در عملکرد مطلوب و مناسب خودرو بسیار مؤثر است.

    منبع مطلب : autoto.ir

    واسکازین

    واسکازین

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    افزودن واسکازین به بخشی از سیستم دنده یک موتورسیکلت.

    واسکازین یا روغن جعبه‌دنده روانسازی است که برای روان‌کاری قطعات متحرک موجود در جعبه‌دنده (گیربکس)، دیفرانسیل و جعبه‌فرمان خودرو استفاده می‌شود. این روانساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای بالا) بوده و باید با فلزات موجود در جعبه‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی داشته باشد.[۱]

    یکی از روغن‌هایی که در خودرو مصرف می‌شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) می‌باشد. این روغن‌ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می‌شوند وبا روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که دنده‌ها را در مقابل فشار محافظت می‌کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت تری کار می‌کند، باید از روغن دنده گیربکس قوی‌تر باشد. این روغن‌ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقه‌بندی می‌شوند.

    به هنگام سخت جا رفتن یا به‌طورکلی جا نرفتن دنده خودرو اولین موردی که باید بررسی شود کمبود واسکازین جعبه‌دنده یا مناسب نبودن کیفیت و غلظت واسکازین است که می‌تواند در نتیجه تعویض دیرهنگام این مایع رخ داده باشد.[۲]

    منابع[ویرایش]

    ↑ شرکت نفت پارس. «روان‌کاری خودرو و دانستنیهای عمومی آن». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۸۸.

    ↑ "علل جا نرفتن یا سخت جا رفتن دنده ماشین - بلاگ دیوار". 2019. بلاگ دیوار. Accessed January 2.[۱][] .

    رده‌ها: چرخ‌دنده‌هامواد شیمیایی خودروسازیمهندسی مکانیکواسکازین‌ها

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 8 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید