سازمان بازرگانی
مهدی
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
سازمان بازرگانی را از این سایت دریافت کنید.
وزارت بازرگانی (ایران)
وزارت بازرگانی (ایران)
مختصات: ۳۵°۴۲′۳۵٫۵۴″ شمالی ۵۱°۲۴′۲۱٫۹۷″ شرقی
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
وزارت بازرگانی یکی از وزارتخانههای دولت ایران و مسئول توسعه و بهبود امکانات بازرگانی ایران، و تنظیم قوانین و سیاستهای کشور برای نیل به این هدف بود که در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام گردید، و با ادغام این دو، وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمد.[۱]در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۸ اعضای مجلس ایران با احیای دوباره وزارت بازرگانی موافقت کردند، طرحی که به گفته کارشناسان ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. [۲]
تاریخچه[ویرایش]
پیش از انقلاب[ویرایش]
نخستین بار در سال ۱۲۸۹ قمری «وزارت تجارت» توسط ناصرالدین شاه تأسیس گردید که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین دولت و بازرگانان و انجام سایر امور تجاری مملکت بود. در سال ۱۳۱۸ بنا به پیشنهاد فرهنگستان ایران «وزارت تجارت» به «وزارت بازرگانی» تغییر نام یافت.
در سال ۱۳۵۳ «وزارت بازرگانی» از وزارت اقتصاد تفکیک و بهطور مستقل و با اهداف مشخص شروع به فعالیت نمود. در ۱۶ تیر ۱۳۵۳ قانون تشکیل این وزارتخانه به تصویب مجلس شورای ملی، و در ۲۶ تیر همان سال به تصویب مجلس سنای آن زمان رسید.
پس از انقلاب[ویرایش]
در سال ۱۳۵۹ مجدداً تشکیلات وزارت بازرگانی با تغییراتی به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید که شامل ۹ معاونت بود.
تشکیلات وزارت بازرگانی که از سال ۱۳۵۹ بدون تغییر باقیمانده بود در سال ۱۳۷۷ با جهتگیری تصویب بخش کارشناسی و تخصصی، کوچکسازی و واگذاری امور خدماتی و پشتیبانی به بخش غیردولتی در مسیر تحول قرار گرفت. تشکیلات وزارت بازرگانی با اصلاحاتی در دی ماه ۱۳۸۳ با چهار معاونت و هشت مؤسسه و شرکت وابسته به تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی رسید.
در سال ۱۳۸۴ و با پیشنهاد وزیر بازرگانی، «معاونت هماهنگی، توسعه منابع و امور مجلس» به دو معاونت اداری و مالی و معاونت هماهنگی و امور مجلس تفکیک گردید، و تعداد معاونتها به پنج معاونت افزایش یافت.
اهداف[ویرایش]
فراهم نمودن موجبات توسعه و بهبود امور بازرگانی کشور.
تنظیم و اجرای سیاستها، خط مشها و مقررات بازرگانی کشور بهطور گسترده و همه جانبه.
وظایف[ویرایش]
وظایف سیاستگزاری[ویرایش]
تنظیم و اجرای سیاستها، خط مشیها و مقررات بازرگانی کشور.
تنظیم روابط تجاری و انعقاد قراردادهای بازرگانی با سایر کشورها با رعایت مقررات مربوط.
تنظیم ضوابط و مقررات صادرات و واردات سالانه کشور و نظارت بر اجرای آن.
سیاستگزاری و کنترل و نظارت و تنظیم بازار محصولات و ایجاد تسهیلات در تأمین کالاها و مواد اولیه مورد نیاز.
نظارت و حفظ تعادل بهای تولیدات داخلی و کالاهای وارده به کشور و بررسی شرایط تولید تا مرحله مصرف.
تدوین سیاستهای پرداخت یارانه کشور با همکاری دستگاههای ذیربط و هماهنگی در تنظیم یارانههای مواد غذایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
تهیه و تنظیم و کنترل تراز تجاری کشور.
اصلاح نظام تعرفههای گمرکی.
اتخاذ تدابیر لازم و اصلاح مقررات مربوط به ورود و صدور کالا و خدمات در جهت تسهیل تجاری.
وظایف برنامهریزی[ویرایش]
برنامهریزی و اقدام لازم برای تأمین ثبات اقتصادی و همکاری در کنترل تورم.
تنظیم بازار داخلی برای محصولات و کالاهای تولیدی و مصرفی و فراوردههای کشاورزی و دامی.
بررسی و انجام امور مربوط به توصیههای سازمان جهانی گمرک و سازمانهای بینالمللی استاندارد جهانی.
انجام بررسیهای لازم و تهیه گزارشها و پیشنهادهای مناسب به منظور رفع تنگناها و مشکلات موجود در جهت تشویق و توسعه امر صادرات با توجه به اهداف برنامههای دولت.
برنامهریزی و اجرای برنامههای خرید و فروش محصولات کشاورزی به صورت تضمینی با استفاده از بودجه عمومی، وجوه اداره شده یا تسهیلات بانکی.
مطالعه و بررسی جهت تنظیم سیاستهای کلان تجاری در خصوص فراهم آوردن زمینه مشارکت روزافزون در نظام تجارت چندجانبه و در سایر ترتیبات و موافقت نامههای بینالمللی و منطقهای مربوط با همکاری سایر وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط.
اعمال نظارتهای لازم بر اجرای سیاستها و برنامههای بازرگانی کشور در بعد بینالمللی و منطقهای.
قبول عضویت و شرکت در سازمانها و مجامع بینالمللی مربوط به امور بازرگانی.
انجام وظایف و مأموریتهای روابط تجاری با اتحادیه اروپا و امور مربوط به قراردادهای تجاری آن.
انجام وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نمایندگی تام الاختیار تجاری ایران و عضویت در سازمان تجارت جهانی WTO.
تهیه و تنظیم و ارائه آمار و اطلاعات نهایی واردات و صادرات کشور و تجزیه و تحلیل لازم به منظور دست یابی به الگوی مناسب در زمینه صاد رات و واردات کالا و خدمات.
انجام تحقیقات، مطالعات و پژوهشهای لازم در زمینههای اقتصادی، بازرگانی و اداری به منظور نیل به اهداف کلان اقتصادی و بازرگانی کشور.
وظایف هدایت و هماهنگی[ویرایش]
ایجاد هماهنگی بین فعالیتها و خدمات مورد نیاز بازرگانی داخلی و خارجی کشور.
تنظیم ضوابط و مقررات مربوط به نحوه ارائه خدمات موردنیاز بازرگانی داخلی و خارجی کشور.
برقراری ارتباطات بینالمللی و عنداللزوم انعقاد قراردادهای جهانی با سایر کشورها.
حمایت و تشویق صادرات غیرنفتی کشور از طریق هدایت فعالیتهای مربوط به ضمانت و بیمه صادرات، ارائه اعتبارات صادراتی داخلی و خارجی و پرداخت جوایز و تسهیلات به صادرکنندگان و تشکلهای صادراتی و تنظیم ضوابط و اجرای مقررات مربوط به تشویق صادرات و یارانههای صادراتی.
فراهمسازی زمینههای رقابت و جلوگیری از بروز انحصار در فعالیتهای تأمین و توزیع کالاهای اساسی به استثنای آن بخش از کالاهای اساسی که صرفاً به بخش کالابرگی اختصاص دارد.
ایجاد تسهیلات به منظور توسعه صادرات از طریق تعرفههای تجاری و جلوگیری از دامپینگ و قاچاق کالا.
انجام اقدامات و ایجاد تسهیلات لازم برای حضور کالاها و خدمات کشور در بازارهای جهانی.
حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از طریق سیاستگزاری، نظارت بر قیمت، استاندارد، نحوه توزیع و کیفیت کالا و خدمات وارداتی و ساخت داخل.
تهیه و تنظیم سیاستها و راهبردها و نظارت بر برنامههای جامع تأمین و تدارک کالاهای اساسی، حساس و ضروری وارداتی و محصولات داخلی مورد نیاز و ایجاد هماهنگی لازم.
مرکز آموزش بازرگانی
برگزاری دورههای بازرگانی
آموزش اثربخش، کلید تحول در بخش کسب و کار کشور
جامع ثبت سفارش از طریق سامانه NTSW, خرید و فروش ارز در سامانه نیما و اظهار از راه دور در EPL
۲ بهمن ماه
اطلاعات بیشتر
اخبار و رویدادهای مرکز آموزش بازرگانی
نتایج آزمون آسانسور ۲۷ دی ۱۴۰۱
۲۸ دی ۱۴۰۱
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش بازرگانی: نتایج آزمون آسانسور ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ به پیوست ضمیمه …
نتایج آزمون آسانسور ۱۳ دی ۱۴۰۱
۱۳ دی ۱۴۰۱
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش بازرگانی: نتایج آزمون آسانسور ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ به پیوست ضمیمه …
برگزاری دوره آمادگی آزمون IELTS
۱۲ دی ۱۴۰۱
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش بازرگانی، واحد زبانهای خارجی، پس از بررسی و برنامهریزی، آمادگی …
نتایج آزمون آسانسور 29 آذر ۱۴۰۱
۳۰ آذر ۱۴۰۱
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش بازرگانی: نتایج آزمون آسانسور 29 آذر ۱۴۰۱ به پیوست ضمیمه میگردد. …
مشاهده آرشیو خبرها
معرفی مرکز آموزش بازرگانی
مرکز آموزش بازرگانی از سال ۱۳۷۴ به عنوان بازوی آموزشی وزارت بازرگانی سابق و ذیل موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی شروع به فعالیت نموده و هم اکنون توانسته است با توسعه کیفی و کمی فعالیتهای خود نقشی سازنده در جهت افزایش بهرهوری منابع انسانی بخش صنعت، معدن، و تجارت کشور ایفا نماید. این مرکز بعنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشهای تخصصی کسب و کار، نقشی فعال در جهت راهبری، مدیریت و اجرای آموزشهای مورد نیاز در حوزه کسب و کار را در سطح کشور عهدهدار میباشد. مرکز آموزش بازرگانی با شعار آموزش اثربخش کلید تحول در بخش کسب و کار کشور، تلاشی منسجم و هدفدار را در جهت ارتقای دانش، بینش و مهارتهای حرفهای شاغلان حوزه کسب و کار کشور در پیش گرفته و با استفاده از روشهای کاربردی در طراحی و اجرای دورههای آموزشی میکوشد نقشی موثر در بهبود مستمر فعالیتهای تجاری و بازرگانی و نوسازی نظام بازرگانی کشور ایفاء نماید.
اطلاعات بیشتر
بازرگانی و تجارت بینالملل
آموزش انعقاد قرارداد و ثبت سفارش - یادگیری قوانین و مقررات گمرکی کشور وارد کننده و صادر کننده- …
زبان انگلیسی بازرگانی
آموزش تخصصی زبان بازرگانی - آموزش زبان ترکی استانبولی- نامه نگاری و مکاتبات تجاری به زبان انگلیسی
بازاریابی
اصول و فنون مذاکره و رفتار حرفهای در جلسات تجاری- تدوین طرح های بازاریابی و فروش (Marketing Plan)- …
علوم مالی و بیمه
آشنایی با قانون مالیت های مستقیم - اظهارنامه مالیات بر در آمد- تکالیف قانونی و معافیتها
کسب و کار
ماهیت کسب و کار 1- آموزش تخصصی دورههای تحلیل کسب و کار با نرمافزارهای Power BI 2- هوشمندسازی کسب …
مشاهده همه دورهها
آمار و اطلاعات
۱۹ دوره ها ۲۱۳۲ دانشپذیران 99 ۵ دوره های آنلاین ۴ دوره های آفلاین
کلینیک مشاوره
کلینیک مشاوره فضایی در محیط مجازی برای فعالان متقاضی اخذ اطلاعات و مشاوره بازرگانی ایجاد نموده است که میتوانند با استفاده از آن نسبت به طرح سوال اقدام کنند و در نهایت جهت مشاوره حضوری با کارشناسان خبره مرکز درخواست آنلاین ارسال نمایند.
ورود به کلینیک مشاوره
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟