سقط جنین تا چند ماهگی گناه ندارد مکارم
مهدی
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
سقط جنین تا چند ماهگی گناه ندارد مکارم را از این سایت دریافت کنید.
سقط جنین
انهار، جامع ترین وبسایت احکام و مسائل شرعی
سقط جنین
١ – کفایت حضور مادر جهت صدور مجوز سقط در حالت اضطرار
سؤال: بر اساس دستورالعمل جدید سازمان پزشکی قانونی کشور که به تمامی مراکز ابلاغ شده است، حضور و رضایت مادر برای صدور مجوز سقط درمانی کافی است و الزامی به گرفتن رضایت از پدر وجود ندارد. آیا این حکم صحیح است و با احکام اسلامی منافاتی ندارد؟
جواب: در صورت ضرورت شدید برای مادر و جمع بودن شرایط برای سقط، رضایت پدر شرط نیست هر چند بهتر است.
٢ – سقط جنین معیوب و نارس
سؤال: آیا سقط عمدى جنینى که مطمئنیم یا احتمال مى دهیم، معیوب و نارسا مى باشد در هر ماهى از باردارى اگر دیه لازمه هم پرداخت شود، مجاز است؟
جواب: هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد باقى ماندن جنین در آن حالت سپس تولّد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى پدر مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد و احتیاطاً باید دیه را بدهند.
٣ – زمان ولوج روح در جنین
سؤال: با توجه به اینکه در برخى از سؤالات بالا حکم سقط بعد از ولوج روح و قبل از آن متفاوت بیان شده، لطفاً بفرمایید که ولوج روح چه زمانى است؟
جواب: هنگامى است که بچّه در شکم مادر به حرکت در مى آید، که معمولاً در حدود چهار ماهگى است.
٤ – چگونگی پرداخت دیه جنین
سؤال: اینجانب با رضایت همسرم یکبار در سال 72 مرتکب عمل سقط جنین شده ایم جنین مذکور حدود دو ماه بود و یکبار هم به علت مشکلات در سال 82 مرتکب این عمل خلاف شرع شدیم این بار جنین 45 روزه بود. لطف فرموده و بفرمایید هر کدام چه حکمی دارد؟
جواب: در صورتی که عامل سقط شما بوده اید، نه همسرتان، هر چند ایشان راضی به این کار بوده اند دیه جنین را شما باید به ایشان بپردازید. و اگر ایشان به شما ببخشد بری الذمه می شوید ولی چنانچه عامل هر دو با هم بوده اید دیه آن به برادران و خواهران و پدر بزرگ و مادر بزرگ آن جنین می رسد.
ضمناً دیه آن دو جنین شصت مثقال معمولی طلا است.
٥ – موارد جواز سقط جنین
سؤال: آیا در موارد زیر مى توان سقط جنین کرد؟
الف) مادر بیمار باشد، و ادامه حاملگى (با تشخیص پزشک، و وضعیّتى که مادر دارد، و خودش نیز تشخیص داده) باعث تشدید بیمارى و وخامت حال مادر گردد.
ب) بیمارى فوق به درجه اى برسد که حیات مادر متوقّف بر سقط جنین باشد.
ج) مادر در کمال صحّت و سلامتى است، و هیچگونه خطرى او را تهدید نمى کند، و جنین نیز سالم است، ولى دو سر دارد. یا سر جنین به شکل انسان نیست، و اگر با چنین حالتى متولّد شود، طبق تشخیص پزشک، ممکن است چند روز پس از تولّد از دنیا برود. یا ادامه حیات چنان فرزندى براى خود او، و والدین و جامعه مشکلاتى خواهد داشت.
د) در فروض فوق، حکم مسأله را قبل و بعد از ولوج روح بیان فرمایید.
هـ) در هر صورت، آیا مسئولیّتى از نظر شرعى براى پزشک و زوجین وجود دارد؟
و) چنانچه لازم باشد پزشک مرد اقدام به سقط جنین نماید، چه حکمى دارد؟
جواب: سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج شدید مى شود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است. و اگر راه منحصر به طبیب مرد باشد، در این صورت مانعى ندارد. و احتیاط آن است که پدر و مادر، طبیب را نسبت به دیه تبرئه کنند.
٦ – دیه جنین نامشروع که توسط مادر سقط شده
سؤال: اگر مادر آمپول را به خود تزریق کند، تا جنین نامشروع خود را سقط کند، دیه بر عهده چه کسى است، و به چه کسى تعلّق مى گیرد؟ اگر شوهر ببخشد چطور؟
جواب: دیه سقط در این جا بر عهده مادر است. و دیه او به حاکم شرع مى رسد، و در مصارف بیت المال مصرف مى شود.
٧ – از بین بردن نطفه رشد یافته در آزمایشگاه
سؤال: اطبا در آزمایشگاه، منى مرد «اسپرم» را با منى زن «اوول» در لوله آزمایش قرار داده و آن را رشد مى دهند، بفرمایید:
الف) آیا نطفه رشد یافته را مى توان دور افکند یا این که حکم سقط جنین را پیدا مى کند و باید تا طفل کامل (صاحب روح) شدن از وى محافظت نمود؟
ب) اگر دور افکندن آن جایز نباشد، آیا باید دیه سقط جنین پرداخت شود و در صورتى که باید پرداخت شود به عهده کیست؟
ج) آیا دور اندازى آن در زمان قبل از ولوج روح یا بعد از ولوج، فرق دارد، لطفاً بیان نمایید؟
د) در مورد سؤال فوق آیا فرقى بین منى مرد اجنبى با منى زن اجنبیّه براى لقاح و رشد در لوله آزمایشگاهى هست؟
هـ) اگر منى مرد و زن اجنبى و اجنبیّه باشد، آیا اصل انجام این عمل جایز است؟
جواب: الف) نگهدارى آن واجب نیست.
جواب: ب) از جواب قبل روشن شد که دیه ندارد.
جواب: ج) مادامى که به صورت انسان زنده اى در نیامده، حفظ آن دلیلى ندارد.
جواب: د) تفاوتى نیست.
جواب: هـ) خالى از اشکال نیست.
٨ – جنینی مبتلا به بیماری لا علاجی که خلقتش کامل شده
سؤال: در مورد جنینی که خلقت آن کامل شده و بعد از به دنیا آمدن بطور حتم و یقین مبتلا به بیماری زجر آور شده و بعد از مدتی فوت خواهد کرد . نظر حضرتعالی چیست ؟
جواب: باید جنین را به حال خود بگذارند تا متولد شود و مسیر خود را هر چه هست طی نماید.
٩ – کوتاهی مادر در حفظ و نگهداری جنین
سؤال: اگر مادرى براى سقط بچّه اش کارى انجام ندهد، لکن با مراعات نکردن موارد لازم و تهیّه نکردن شرایط حفظ جنین، باعث سقط بچه شود، آیا کار حرامى کرده است؟
جواب: اگر در حفظ جنین مطابق معمول کوتاهى کرده باشد مسؤول است.
١٠ – تعریف جنین
سؤال: تعریف جنین از نظر فقه اسلامی در خصوص اینکه از چه زمانی به نطفه جنین اطلاق می شود چیست؟ از زمان انعقاد نطقه یا مراحل دیگر؟
آیا بین جنین ناشی از لقاح طبیعی با جنین ناشی از تلقیح مصنوعی و جنین اهدایی از نظر فقهی در تعاریفی که ارائه می شود، تفاوتی وجود دارد؟
جواب: عنوان جنین از همان لحظه انعقاد نطفه به آن اطلاق می شود و تفاوتی بین لقاح طبیعی و مصنوعی نیست.
1٢ – دیه جنینی که مشترکاً توسط پدر و مادر سقط شده
سؤال: اگر درخواست از مادر و تزریق از پدر باشد، دیه بر عهده چه کسى است؟
جواب: دیه بر عهده هر دو مى باشد; هر کدام به مقدارى که در آن کار سهیم بوده اند.
١٣ – دیه سقط جنین به وسیله دارو
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مرکز پژوهشی و تحقیقی پیرامون مسائل اسلامی و شیعی و پایگاه ترویج دین مبین اسلام و مذهب تشیع
مرتب سازی بر اساس
مبطلات اعتکاف [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
مبطلات اعتکاف را بیان فرمایید؟
پاسخ :
امور زير باطل كننده اعتكاف است: 1. تمام چيزهايى كه روزه را باطل مى كند، چنانچه در روز انجام شود. 2. آميزش با همسر، چه در روز باشد و چه در شب،البته سایر تمتعات بنابر احتیاط واجب مبطل است. 3. ارتكاب ساير محرّماتِ اعتكاف نظير خريد و فروش و استشمام عطريّات و بوهاى خوش، بنابر احتياط واجب، بلكه خالى از قوّت نيست.
حکم ارتکاب سهوی محرمات باطل کننده اعتکاف [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
چنانچه معتکف یکی از محرمات باطل کننده اعتکاف را از روی سهو یا فراموشی انجام دهد چه حکمی دارد؟
پاسخ :
در فرض سؤال اعتكاف او خالى از اشكالى نيست.
عدم فوریّت قضای اعتکاف [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
آیا به جا آوردن قضای اعتکاف، واجب فوری می باشد؟
پاسخ :
قضاى اعتكاف، واجب فورى نيست؛ هر چند انجام آن در اوّلين فرصت مطابق احتياط است.
عدم وجوب قضای اعتکاف نذری میّت بر ولیّ او [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
اگر معتکف در حین اعتکاف نذری یا مانند آن که واجب شده است بمیرد؛ قضای آن بر ولیّ میّت واجب است؟
پاسخ :
هرگاه معتكف در اثناى اعتكافى كه به سبب نذر يا مانند آن واجب شده از دنيا برود، قضاى آن بر ولىّ ميّت واجب نيست هر چند مطابق احتياط است.
حکم بطلان اعتکاف با زنا و شراب خواری در شب [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
آیا ارتکاب حرام مانند زنا و شراب خواری در شب موجب بطلان اعتکاف می باشد؟
پاسخ :
زنا کردن موجب بطلان اعتکاف است و مشروب خوردن بنابراحتیاط واجب موجب بطلان اعتکاف است.
حکم نگاه حرام در زمان اعتکاف [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
آیا نگاه شهوت انگیز موجب بطلان اعتکاف مى شود؟
پاسخ :
موجب بطلان اعتکاف نمى شود.
باطل شدن اعتکاف بسبب باطل شدن روزه معتکف [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
اگر روزه معتكف باطل شود، آيا اعتكافش نيز باطل مى گردد؟
پاسخ :
آرى! اعتكاف او هم باطل مى شود.
هر کار حرامی موجب بطلان اعتکاف نیست [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
اگر معتكف مرتكب فعل حرامى شود كه روزه را باطل نمى كند، اعتكافش چه حكمى دارد؟
پاسخ :
هركار حرامى اعتكاف را باطل نمى كند تنها امور خاصّى اعتكاف را باطل مى كند .
وظیفه معتکف در صورت های مختلف باطل شدن اعتکافش [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
اگر اعتكاف به وسيله يكى از مبطلات و مفسدات باطل شود در صور زير چه حكمى دارد؟ الف) در صورتى كه اعتكاف، واجب معيّن باشد. ب) در صورتى كه اعتكاف واجب غير معيّن باشد. ج) در صورتى كه اعتكاف استحبابى باشد.
پاسخ :
هرگاه انسان، اعتكاف خود را به سبب ارتكاب يكى از مبطلات اعتكاف باطل كند چنانچه آن اعتكاف واجب معيّن بود (و وقت آن گذشته) بايد قضاى آن را بجا آورد، و اگر واجب غير معيّن بوده، بايد آن را دوباره انجام دهد، مگر اينكه به هنگام نيّت اعتكاف يا اجراى صيغه نذر شرط رجوع كرده باشد، كه در اين صورت نيازى به قضا يا اعاده آن نيست. و اگر اعتكافش واجب نبوده، ولى در روز سوم آن را باطل كرده، در اينجا نيز بايد قضاى آن را بجا آورد، امّا اگر در روز اوّل و دوم (قبل از تكميل دو روز) بوده، وظيفه اى ندارد.
تکلیف معتکفی که با علم یا جهل به موضوع جای کسی را غصب کرده [مبطلات اعتکاف ]
پرسش :
اگر شخصى جاى كسى را كه معتكف بوده غصب كند، فرموده اند اعتكاف او باطل است، حال اگر جاهل يا عامد بوده و اكنون پشيمان شده، و جاى خود را عوض كرده، آيا اعتكاف او صحيح است؟ و در صورت عمد آيا كفّاره دارد؟
پاسخ :
اگر جاهل به موضوع باشد، اعتكاف او صحيح است ولى اگر غصب بودن را مى دانسته و حكم اعتكاف را نمى دانسته، اعتكاف او صحيح نيست. و توبه در اينجا مشكلى را حل نمى كند.
تکلیف هزینه دانشگاه فرزند که پدر عهده دار شده بود بعد از فوت [متفرقه ارث]
پرسش :
پدری به پسرش گفته که در دانشگاه ثبت نام کن و هزینه های تحصیل با من حال پدر قبل از پرداخت هزینه های تحصیل فوت کرده تکلیف پسر دانشجو چیست؟ آیا این قرض است و باید از اصل ارث محاسبه شود یا...؟
پاسخ :
در فرض سوال تنها قول و وعده بوده است و از ارث چیزی در زمینه تحصیل به پسر نمی رسد مگر با رضایت تمام وراث.
تصرف محجور در اموال رهن گذاشته شده قبل از حجر [احکام حجر]
پرسش :
اگر کسی ضمن قرارداد با مشتری این شرط را بگذارد (( مدیون ضمن عقد خارج لازم یا ضمن همان عقد قبول نمود کلیه حساب های بانکی خود را به عنوان وثیقه نزد طلبکار قرار بدهد و در صورت محجور شدن ( ورشکستگی و جنون و ...) مرتهن نسبت به سایر طلبکاران اولویت تصرف در وثیقه را داشته باشد ایا این شرط صحیح است یا خیر؟ با توجه به اینکه محجور ممنوع التصرف در اموال خودش است ایا این ممنوعیت نسبت به اموالی که قبلا در رهن و وثیقه گذاشته هم صادق است یا خیر؟
پاسخ :
اموالی که محجور قبل از حجر در رهن گذاشته مشمول احکام حجر نیست.
شهادت غیر مسلمان بر غیر مسلمان [شهود]
پرسش :
آیا شهادت غیر مسلمان بر غیر مسلمان یا اهل کتاب بر اهل کتاب قابل استناد می باشد؟
پاسخ : بله قبول میشود.
تعیین متولی برای مسجد [متولی مسجد ]
پرسش :
آیا مسجد متولی بردار است ؟ اگر هست متولی می تواند وصیّت کند که تولیت را نسل بعد نسل در ورثاء خودش انتقال یابد؟
پاسخ :
در صورتی که مسجد موقوفاتی نداشته باشد نیازی به متولی ندارد و در صورتی که موقوفاتی دارد متولی توسط واقف به هنگام وقف تعیین میشود واگر واقف متولی را تعیین نکرده توسط حاکم شرع تعیین میشود.
عدم تعلق ارث بعد از لعان بین زن و شوهر [ارث زن و شوهر]
پرسش :
این که زن و شوهر بعد لعان از هم ارث نمی برند یعنی چه؟ و بعد از اجرای لعان و در زمان عده در صورت فوت یکی از زن یا مرد آیا دیگری از او ارث می برد؟
پاسخ :
چون با لعان از هم جدا می شوند به طور طبیعی ارث نمی برند و به دلیل اینکه لعان حکم طلاق قطعی را دارد و قابل بازگشت نیست در صورت فوت یکی از زن یا شوهر در طول مدت عده نیز ارث نمی برند.
خواندن نماز وحشت برای میت اهل سنّت [احکام نماز وحشت ]
پرسش :
خواندن نماز وحشت برای میت اهل سنّت چه حکمی دارد؟
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟