این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    عملیات روز صفر ریگی

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    عملیات روز صفر ریگی را از این سایت دریافت کنید.

    روز صفر (فیلم ۱۳۹۸)

    (فیلم ۱۳۹۸)

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    روز صفر

    پوستر اکران نوروزی در ایران

    کارگردان سعید ملکان

    تهیه‌کننده سعید ملکان

    نویسنده سعید ملکان بهرام توکلی بازیگران امیر جدیدی ساعد سهیلی ابوالفضل امیری محمد رضا مالکی مهدی قربانی سینا شفیعی تینو صالحی ناتالی لیندمان رضا خدادادبیگی ابوالفضل صفاری محمدعلی راجپوت فیلم‌بردار علی قاضی

    تدوین‌گر میثم مولایی

    توزیع‌کننده فیلمیران

    تاریخ‌های انتشار

    بهمن ۱۳۹۸ (جشنواره فیلم فجر)

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ مدت زمان ۱۱۰ دقیقه کشور ایران

    زبان فارسی، اردو، پشتو، آلمانی

    هزینهٔ فیلم ۸٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان

    فروش گیشه ۸٬۹۸۱٬۸۲۸٬۰۰۰ تومان

    عنوان فیلمی به کارگردانی سعید ملکان، نویسندگی سعید ملکان و بهرام توکلی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم به سبک معمایی-هیجانی و در فضای جنگی و ماجراجویانه به زبان‌های فارسی، اردو، پشتو و آلمانی؛ محصول ایران می‌باشد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول آن هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم از جمله دو بازیگر نوپا و مستعد ابوالفضل امیری (بازیگر و خواننده) در نقش نفوذی و عضو گروهک ریگی و مهدی قربانی (بازیگر) در نقش تروریست انتحاری در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند. بخش‌هایی از این فیلم در شهر برلین فیلمبرداری شده‌است.

    این فیلم (به همراه فیلم شنای پروانه) با دریافت ۵ سیمرغ بلورین از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت بیشترین جایزه در این جشنواره شد.[۱]

    داستان[ویرایش]

    داستان این فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران می‌باشد.

    بازیگران[ویرایش]

    بازیگر نقش توضیحات

    امیر جدیدی رضا مامور ویژه وزارت اطلاعات (نقش اصلی)

    ساعد سهیلی عبدالمالک ریگی رئیس گروه جندالله

    تینو صالحی فاروق تاجر و معاون ریگی

    سینا شفیعی - مأمور وزارت اطلاعات

    محمدرضا مالکی - مأمور وزارت اطلاعات

    مهدی قربانی - عضو گروه ریگی و عامل انتحاری

    رضا خدادادبیگی - عضو گروه ریگی و عامل انتحاری

    اَبوالفضل اَمیری - عضو گروه ریگی و نفوذی

    ابوالفضل صفاری - خبرنگار ایرانی

    محمدعلی راجپوت - - میلاد یزدانی - -

    حمیدرضا سلیمانی راد - -

    ابراهیم برزیده - - محمد داغری - -

    بودجه و سرمایه‌گذاری[ویرایش]

    سعید ملکان در مورد بودجه و سرمایه فیلم گفت:[۲][۳][۴]

    قرار بود بنیاد فارابی در ساخت مشارکت کند اما پشیمان شدند. قبل از شروع ما مجبور شدیم هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم و و هنوز حساب‌های پروژه نیز بسته نشده‌است. حدود هشت میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده‌است.

    رادیو فردا طی گزارشی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ نوشت که یافته‌های آن رادیو نشان می‌دهد وزارت اطلاعات ایران سرمایه‌گذار فیلم روز صفر بوده‌است.[۵]

    بازتاب‌ها[ویرایش]

    انتقادی[ویرایش]

    مسعود فراستی این فیلم را دانست و دربارهٔ «روز صفر» توضیح داد: تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم حق مطلب ادا شده‌است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم.[۶][۲][۷]پوریا ذوالفقاری: ببینده در شخصیت‌پردازی این فیلم با مجموعه‌ایی از اطلاعات روبه رو است که دقیق نمی‌داند با چه شخص و اطلاعاتی از کارکتر رو به رو است. در مورد تدوین چنین فیلمی با این همه سکانس و صحنه‌های پر کشمکش نیازمند ریتم یکدست بودیم که فکر می‌کنم یکی از سخت‌ترین و بهترین کارهای میثم مولایی بوده‌است. اگر بخش‌های انگیزشی فیلم بیشتر از این بود نیز سوالات و انتقادات زیادی برای بینندگان به همراه داشت.[۸]آریا قریشی گفت که قرار است یک تریلر سیاسی محافظه‌کار به سبک نمونه‌های آمریکایی باشد، اما الگوبرداری‌هایش ناپخته است؛ نریشن در بسیاری از موارد، توضیح اضافه می‌دهد و چیزی به‌جز آنچه پیش‌تر دیده‌ایم منتقل نمی‌کند؛ شخصیت‌پردازی ریگی، تخت است و هیچ حرکت ویژه‌ای از او نمی‌بینیم که تقابل قهرمان فیلم با او را پیچیده و جدی جلوه دهد؛ تلاش برای اشاره به زندگی شخصی کاراکتر اصلی، تحمیلی است و ابعاد پیچیده‌تری از او را فاش نمی‌کند؛ و درنهایت، تعلیق فیلم بر پایه احتمال وقوع حادثه‌ای بنا شده که می‌دانیم در واقعیت اتفاق نیفتاده است.سید سام بهشتی عضو کانون منتقدین و نویسندگان سینمای ایران، روز صفر را اوج تکامل و پختگی کارگردانی از جنس سینما عنوان کرد و افزود انگار سال‌ها تجربه و شناخت به سینما در طراحی سکانس‌ها نهفته‌است، میزانسن‌های دقیق با ترکیب بندی‌های خوش رنگ لعاب و تصویر برداری فوق‌العاده و لحظه‌های تعقیب و گریزی که همانندش را در سینما نداشتیم، بهم آمیخته شده‌است. روز صفر فیلم لحظه است و از ابتدا تا انتها، حس ناسیونالیستی را در ذهن مخاطبش زنده می‌کند و یک دستاورد بصری ناب است، طراحی صحنه سهیل دانش می‌شود نقطه عطف داستان و در شیوه روایت هم نفس گیر ماجرا پیش می‌رود.[۹]

    جوایز[ویرایش]

    سال جشنواره قسمت نامزد جایزه نتیجه

    ۱۳۹۸

    سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر

    بهترین فیلم سعید ملکان

    سیمرغ بلورین نامزدشده

    بهترین کارگردانی سعید ملکان نامزدشده

    بهترین بازیگر نقش اول مرد امیر جدیدی نامزدشده

    بهترین فیلمنامه سعید ملکان و بهرام توکلی نامزدشده

    بهترین تدوین میثم مولایی نامزدشده

    بهترین طراحی لباس امیر ملک‌پور برنده

    بهترین طراحی صحنه سهیل دانش اشراقی نامزدشده

    بهترین جلوه‌های ویژه میدانی محسن روزبهانی برنده

    بهترین جلوه‌های ویژه بصری رضا میثاقی و محسن خیرآبادی نامزدشده

    بهترین فیلم از نگاه ملی سعید ملکان برنده

    جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران سعید ملکان برنده

    بهترین فیلم اول سعید ملکان برنده

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    ناگفته هایی از فيلم «روز صفر»

    يك مامور اطلاعاتي امنيتي ايراني مامور مي‌شود تا عبدالمالك ريگي سركرده گروهك جندالله را دستگير كند. فيلم عمليات و چگونگي دستگيري ريگي را براي مخاطب بازگو مي‌كند.

    خبرفرهنگ و هنر

    ناگفته هایی از فيلم «روز صفر»

    شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۳

    کد مطلب : ۶۵۱۳ ۰

    يك مامور اطلاعاتي امنيتي ايراني مامور مي‌شود تا عبدالمالك ريگي سركرده گروهك جندالله را دستگير كند. فيلم عمليات و چگونگي دستگيري ريگي را براي مخاطب بازگو مي‌كند.

    يك مامور اطلاعاتي امنيتي ايراني مامور مي‌شود تا عبدالمالك ريگي سركرده گروهك جندالله را دستگير كند. فيلم عمليات و چگونگي دستگيري ريگي را براي مخاطب بازگو مي‌كند.

    جندالله يك گروه مستقر در استان سيستان و بلوچستان بود كه ادعا مي‌كرد در پي احقاق حقوق بلوچ‌ها و اهل سنت ايران، از طريق مبارزه مسلحانه با نظام جمهوري اسلامي است. جندالله كه در سال ۱۳۸۲ بنيانگذاري شد به فاصله 5 سال از سال 84 تا 89 در 24 عمليات تروريستي كه همگي در استان سيستان و بلوچستان صورت گرفت، 210 تن از مردم عادي و افراد نظامي را به شهادت رساند و 496 تن را نيز زخمي كرد. معروف‌ترين رهبر اين گروه، عبدالمالك ريگي بود كه در بامداد روز سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸، وزارت اطلاعات ايران اعلام كرد كه او و نفر دوم گروه جندالله در يك عمليات دستگير شده‌اند.

    روز صفر قبل از هر چيز يك فيلم استراتژيك است. سينماي ايران متاسفانه سال‌هاست كه از فقر توليد در حوزه آثاري كه راهبردي هستند و قابليت طرح دارند رنج مي‌برد و شايد روز صفر به همراه فيلم‌هايي مثل درخت گردو، ماجراي نيمروز، لباس شخصي و چند فيلم ديگر معدود آثار راهبردي‌اي باشند كه در سه، چهار سال اخير رخ نمايانده‌اند و پيش‌تر از آن متاسفانه نشاني از اين‌گونه فيلم‌ها در سينماي ايران وجود نداشت. بنابراين پرداخت گروه سازنده فيلم به يك اثر كه واجد موضوعي راهبردي بوده و يكي از ملتهب‌ترين رخدادهاي قرن گذشته يعني عمليات و چگونگي دستگيري عبدالمالك ريگي را دستمايه كار قرار داده، تحسين‌برانگيز است.

    سعيد ملكان، چهره‌پرداز و طراح چهره‌پردازي اسبق، تهيه‌كننده سابق و كارگردان كنوني سينماي ايران در نخستين تجربه كارگرداني خود سراغ موضوعي رفته كه در قاب سينما مي‌تواند جذابيت‌هاي خاص خود را داشته باشد. نگاهي به كليت «روز صفر» از ديدگاه ژانرشناسي، اين فيلم را جزو آثاري قرار مي‌دهد كه گونه سينمايي تريلر و اكشن را توامان با خود به همراه دارد؛ چراكه تريلر در ساده‌ترين شكل ممكن درباره شخصيتي است كه بايد كاري را به سرانجام برساند اما به دليل وجود موانع و تهديدهاي بيروني، در طول مسير مدام بايد روي لبه تيغ حركت كند؛ از طرف ديگر اكشن نيز گونه‌اي است كه داستان خود را مبتني بر درگيري ميان شخصيت‌ها پيش مي‌برد. حال اين درگيري مي‌تواند به صورت تعقيب و گريز باشد، چه پياده و چه با وسيله نقليه، چه در قالب مبارزات تن به تن و اين هر دو در جاي‌جاي روز صفر آشكارا به چشم مي‌خورد؛ به همين دليل معتقدم فيلم قبل از آنكه اثري تاريخي يا سياسي باشد، بيشتر اكشن و تريلر است؛ اما نكته‌اي كه وجود دارد و شايد همين نكته جداي از زمان نامناسب اكران روز صفر (كه اعتقاد دارم نمي‌بايست در بسته اكران نوروز 1401 قرار مي‌گرفت) و مسائل كرونا كه سبب شد تا فيلم تقريبا دو سال رنگ پرده را نبيند و از همين رو فروش راضي‌كننده‌اي را تاكنون رقم نزده، سرپيچي نويسندگان فيلمنامه روز صفر از قواعد فيلمنامه‌نويسي تريلر و اكشن است.

    اگر بخواهيم به لحاظ ژانري فيلم‌هاي مشابه و نزديك به روز صفر را نام بياوريم، مثلا به مجموعه فيلم‌هاي ماموريت غيرممكن يا فيلم مكس ديوانه مي‌توانيم اشاره كنيم اما به عنوان مثال در همان مجموعه ماموريت غيرممكن، قهرمان قصه داراي نام و نشان مشخص است و ما مي‌دانيم كه قهرمان‌مان ايتان هانت نام دارد و تا حدودي راجع به زندگي شخصي و خانوادگي و علايق او نيز آگاهي داريم. همچنين است مجموعه فيلم‌هاي جيمز باند كه مي‌دانيم جيمز باند كيست، علايقش چيست و... اما در روز صفر حتي نمي‌دانيم نام مامور امنيتي قصه چيست؟ شخصيت مامور اطلاعاتي در روز صفر در آلمان خود را به كارول (زن دلال اطلاعات) با نام سياوش معرفي ‌مي‌كند، همكارش در هواپيما او را رضا صدا مي‌زند، در افغانستان او را با نام علي آقا مي‌شناسند و زماني ‌كه به دوبي مي‌رود نامش به آقا محسن تغيير مي‌كند و تا پايان فيلم نيز اين مساله امنيتي باقي مي‌ماند. از همين مشكلات و حفره‌ها در فيلمنامه بسيار زياد وجود دارد تا آنجا كه اگر ساختار تقريبا مناسب (و البته در حد بضاعت و مقدورات سينماي ايران) نبود، همين ميزان استقبال نيز از فيلم در زمان اكران عمومي رخ نمي‌داد؛ به همين دليل مهم‌ترين چالش ما به عنوان مخاطب روز صفر با نويسندگان فيلمنامه يعني سعيد ملكان و بهرام توكلي در جايي شكل مي‌گيرد كه مي‌دانيم آنها كاملا به قواعد فيلمنامه‌نويسي و مولفه‌ها و ابزارهاي اصلي در گونه اكشن و تريلر واقفند. پس با چه دليلي از اين قوانين پيروي نكرده و از به‌كارگيري آن مولفه‌ها سر باز زده‌اند؟ از طرف ديگر اصرار به بيان روايت از سوي نويسندگان فيلمنامه تا حد زيادي به ساختار لطمه زده و تماشاگر نمي‌داند كه از ساختار اكشن و جذاب تعقيب و گريز و انفجار و بازي موش گربه بين صيد و صياد لذت ببرد يا توجه خود را به روايت تحميل شده از سوي فيلمنامه‌نويسان معطوف سازد.

    جلوه‌هاي ويژه تصويري و بصري فيلم كه به مدد استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين CGI در نوع خود گامي رو به جلو در سينماي ايران است كه پيش از اين در تنگه ابوقريب و تختي نيز از همين گروه نتايج آن را شاهد بوديم. فيلمبرداري مطلوب و چشم‌نواز به ويژه صحنه‌هاي كوير و كوهستان و تعقيب و گريزها، طراحي صحنه و لباس جالب و منطبق با حال و هواي فرهنگي و اجتماعي و روحيات شخصيت‌هاي فيلم همگي در خدمت پيشبرد اثر قرار گرفته و البته در كار خود نيز موفق عمل كرده‌اند. امير جديدي در اين فيلم هم مثل هميشه بازي خوبي ارايه داده و به ‌نظرم بيشتر بايد در سينماي ايران ديده شود تا خود را به عنوان بازيگري با توانايي‌هاي خوب بازيگري و فيزيك و چهره مناسب حتي به سينماي جهان معرفي كند (فرصتي كه تا حدي با حضور در فيلم قهرمان اصغر فرهادي برايش فراهم شد).

    در مجموع معتقدم «روز صفر» را با كمي اغماض و باتوجه به مولفه‌ها و شاخصه‌هاي سينماي ايران مي‌توان اثري قابل‌قبول دانست كه اگر ضعف هميشگي سينماي ايران يعني فيلمنامه -كه در اين فيلم هم وجود دارد و به آن اشاره كردم- در روز صفر برطرف مي‌شد، اكنون مي‌توانستيم از داشتن يك فيلم سينمايي دلچسب منطبق با معيارهاي جهاني به خود بباليم.

    منبع مطلب : www.sobhshod.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 5 ماه قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید