این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    مقایسه پژو پارس سال سفارشی elx با موتور xu7p با پژو پارس tu5

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    مقایسه پژو پارس سال سفارشی elx با موتور xu7p با پژو پارس tu5 را از این سایت دریافت کنید.

    مقایسه موتور tu5 و xu7p؛ فنی، ظاهری و بازار فروش – مجله همراه مکانیک

    در این مقاله دو موتور tu5 و xu7p ایران خودرو با هم مقایسه و مزایا و معایب آنها نسبت به هم ذکر شده تا مشتری بتواند بهترین انتخاب را بین این دو انجام دهد.

    مقایسه موتور tu5 و xu7p؛ فنی، ظاهری و بازار فروش

    حسین باباپور آذر 27, 1401

    آیا می‌دانید خرید موتور تیوفایو ۱۶سوپاپ شما را کمتر دچار دردسر می‌کند؟ یا اینکه چرا موتور هشت سوپاپ xu7p  استهلاک بیشتری دارد؟ اگر می‌خواهید بهترین و کم‌استهلاک‌ترین موتور ایران خودرو را بشناسید، این مقاله را مطالعه کنید تا انتخابی درست بین موتور TU5 و xu7p داشته باشید. در ادامه شما را به مقایسه موتور TU5 و XU7P دعوت می‌کنیم.

    مقایسه موتور TU5 با XU7 پلاس 

    پیش از آنکه به بیان تفاوت موتور TU5 و XU7P بپردازیم، بهتر است به مشخصات این دو قوای محرکه فرانسوی که روی بسیاری از محصولات ایران خودرو نصب شده‌اند، اشاره کنیم.

    موتور تیوفایو یکی از پیشرانه‌های چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخته شده توسط کمپانی پژو است که حوالی دهه ۹۰ میلادی به خط تولید این شرکت آمد و همراه با پژو ۲۰۶ تیپ پنج در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفت. موتور تیوفایو به سرسیلندر شانزده سوپاپ مجهز شده و حجم استوانه سیلندرهای آن معادل ۱.۶ لیتر است.

    موتور تیوفایو روی محصولات مختلفی نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶، پژو ۲۰۷ دستی و اتومات، رانا، پژو پارس و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس نصب شده است. نمونه اصلاح شده آن نیز با نام tu5p روی محصولات جدیدتر همچون تارا، رانا پلاس و دیگر محصولات آینده شرکت ایران خودرو به انجام وظیفه مشغول خواهد شد.بیشترین قدرت موتور TU5 برابر ۱۰۵ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور آن معادل ۱۴۲ نیوتن متر برآورد شده است.

    اما موتور XU7P که به‌تازگی به فهرست قوای محرکه محصولات ایران خودرو اضافه شده، درواقع نمونه به‌روزتر موتور قدیمی XU7 متعلق به پژو ۴۰۵ جی ال ایکس است. موتور XU7P در قسمت‌هایی همچون درب سوپاپ، منیفولد ورودی هوا، دریچه گاز، میل بادامک، میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، مجموعه شاتون و پیستون نسبت به مدل پایه تفاوت دارد.

    حداکثر قدرت موتور XU7P معادل ۹7 اسب بخار بوده بیشینه گشتاور این موتور نیز معادل ۱۴6 نیوتن متر است. در حال حاضر موتور XU7 پلاس به طور اختصاصی در خودرو پژو پارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    بیشتر بخوانید:

    مقایسه پژو پارس tu5 و پژو 207

    مقایسه موتور tu5 و xu7p از لحاظ ظاهر

    اگر دو خودرو پژو پارس یکی مجهز به موتور تیوفایو و دیگری دارای موتور XU7P را کنار یکدیگر قرار داده و درب کاپوت آنها را بالا بزنید، متوجه تفاوت‌ها و البته بعضی شباهت‌های ظاهری بین این دو نوع پیشرانه فرانسوی خواهید شد.

    در این میان مجرای پلاستیکی ورود هوا شامل محفظه فیلتر هوا در هر دو خودرو یکسان بوده و کاملا مشابه یکدیگر است؛ اما درب سوپاپ پلاستیکی بالای سرسیلندر در این دو موتور فرانسوی نسبت به یکدیگر تفاوت دارند و به‌راحتی می‌توان اختلاف میان این دو را تشخیص داد.

    همچنین از لحاظ ابعاد و اندازه نیز سرسیلندر ۱۶ سوپاپ TU5 نسبت به سرسیلندر موتور XU7P بزرگتر بوده و پهنای بیشتری را به خود اختصاص داده است. در عوض بلوک سیلندر موتور XU7P از بلوک موتور تیو ۵ کمی بزرگتر به نظر می‌رسد و حجم بیشتری را اشغال می‌کند.

    مقایسه موتور TU5 و XU7p از نظر فنی

    مهم‌ترین تفاوت موتور TU5 با XU7 پلاس ریشه در بخش فنی این دو پیشرانه دارد. اگر نگاهی به مشخصات فنی این دو موتور فرانسوی و آمار و ارقام مرتبط با آن بیندازید، متوجه تفاوت‌های اصلی بین این دو خواهید شد.

    مواردی مثل سرسیلندر ۱۶ سوپاپ در برابر سرسیلندر ۸ سوپاپ، حجم موتور ۱.۶ در برابر ۱.۸ لیتر، قدرت موتور ۱۰۵ نسبت به ۹7 اسب بخار، گشتاور ۱۴۲ نسبت به 146 نیوتن متر و سایر مشخصه‌های فنی که به طور خلاصه در جدول زیر آورده‌ایم، مهم‌ترین تفاوت‌های فنی موتور TU5 و XU7P را بیان می‌کنند.

    نام موتور TU5 XU7P نوع موتور چهار سیلندر-16سوپاپ چهارسیلندر-8سوپاپ حجم موتور(CC) 1587 1761

    بیشترین قدرت(اسب بخار)

    105 97

    بیشترین گشتاور(نیوتن متر)

    142 146 نسبت تراکم 10.5 9.3 سیستم پاشش سوخت

    انژکتوری چند نقطه‌ای

    انژکتوری چند نقطه‌ای

    مقایسه موتور tu5 و xu7p از جنبه استهلاک، میزان خرابی و دوام فنی 

    موتور تیوفایو طی سال‌های طولانی که به مشتریان ایرانی سرویس داده است، به عنوان یک پیشرانه‌ی نسبتا کم استهلاک، کم سروصدا، کم‌مصرف و بادوام بین کاربران شناخته می‌شود. اما موتور xu7 که نسخه پایه پیشرانه XU7P محسوب می‌شود، چه از لحاظ استهلاک و چه از لحاظ میزان خرابی، میزان مصرف سوخت، مقدار سروصدا و…، در رتبه‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد و درمجموع فاقد مزیت‌های برادر ۱۶ سوپاپ خود ارزیابی می‌شود.

    البته بر اساس به‌روزرسانی‌هایی که روی موتور ایکس یو ۷ پلاس پیاده شده است، ایران خودرو ادعا می‌کند که این پیشرانه نسبت به گذشته استهلاک، مصرف سوخت و سروصدای کمتری داشته و به موتور بهتری تبدیل شده است.

    اما به دلیل آن که موتور xu7 پلاس از لحاظ ساختاری دچار تحول بنیادی نشده، به نظر ما باز هم موتور تیوفایو از استهلاک کمتر و دوام فنی بالاتر نسبت به حریف سود می‌برد و به احتمال زیاد مالک خود را کمتر دچار دردسر می‌کند.

    با این وجود لازم است این نکته را هم بدانید که موتورهای تیوفایو اخیر کیفیت نمونه‌های اورجینال قدیمی را ندارند و نسبت به آنها در سطح کیفی پایین‌تری قرار می‌گیرند. همچنین ناگفته نماند که یکی از مهم‌ترین ایرادات مرسوم در موتور xu7 سوختن واشر سرسیلندر است که گفته شده در موتور XU7 پلاس این ایراد تا حدودی کمتر به وجود می‌آید.

    منبع مطلب : www.hamrah-mechanic.com

    همه چیز درباره پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P ایران خودرو

    معرفی کامل پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P و تفاوت های آن با نسخه ELX و TU5. آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟ رقبای آن کدامند و چه قیمتی دارند؟

    ایران خودروپژو

    پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P

    پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P مشخصات فنی، تجهیزات، قیمت، رقبا و هر آنچه باید بدانید

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۱۱۲۹ خواندن این مطلب 6 دقیقه زمان میبرد

    پژو پارس یا همان پرشیا یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران‌خودرو است که حالا با قیمت‌های نجومی در نسخه سال جولان می‌دهد. پارس به عنوان فیس لیفتی ماژور از ۴۰۵ معرفی شد و در زمان خود جزو شاخص‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شد.

    آنچه در این مطلب می‌خوانید:

    پارس را می‌توان بهترین حرکت این شرکت در طی این چند دهه دانست که این خود از ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن حکایت دارد. نکته عجیب و جالب اینکه ایران‌خودرو از پارس به عنوان خودرویی لوکس نام می‌برد، خودرویی که از هر جنبه و استانداردی جزو محصولات از رده خارج و منسوخ شده در بازارهای جهانی خواهد بود. پارس از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد و طی این سال‌ها با نسخه‌های مختلفی همچون سال، دوگانه‌سوز، ELX، LX و… تولید شده است. طی هفته‌های آتی نسخه جدیدی از این خودرو با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود که مهم‌ترین تغییر آن نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU7P است. با ما همراه باشید تا این خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

    طراحی خارجی پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7

    ظاهر پارس سال سفارشی تفاوتی با نسخه‌های استاندارد ندارد. همان‌طور که گفته شد پارس جدی‌ترین و بهترین تلاش ایران‌خودرو در فیس لیفت ساخته‌های قدیمی خود است ولی آنچه به‌طور واضح به چشم می‌آید قدیمی بودن ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیاست. البته باید اذعان کرد طراحی پارس در مجموع نسبت به آنچه هر روزه در خیابان‌ها می‌بینیم هماهنگ‌تر است. پارس از پلتفرم و بدنه مشترکی با ۴۰۵ سود می‌برد ولی دارای چراغ‌ها و زه‌های متفاوتی نسبت به آن است. از موارد قابل‌ذکر در پارس سال سفارشی ELX می‌توان به رینگ‌های آلومینیومی و شیشه‌های دودی اشاره کرد. بدنه این خودرو در نهایت سادگی طراحی شده است و خبری از خطوط منحنی روی آن نیست که اگرچه این موضوع باعث کهنگی طراحی آن می شود اما از طرفی کاهش هزینه‌های صافکاری و رنگ‌آمیزی در صورت تصادفات را در پی دارد. نکته تأسف‌برانگیز که اخیراً نیز بحث‌برانگیز جلوه می کند افت محسوس کیفیت بدنه است و مالکان با انتشار ویدیوهای متعددی از نازکی ورق بدنه و کیفیت نازل آن شکایت داشته‌اند.

    طراحی داخلی پژو پارس سال سفارشی

    مهم‌ترین تغییر پارس از سال ۹۳ تاکنون در بخش داخلی آن رخ داده است یعنی جایی که شاهد داشبوردی به اصطلاح سوناتایی (!) هستیم. اگرچه طراحی این بخش انتقاد خاصی ندارد ولی از نظر کیفیت نسبت به قبل پسرفت داشته است و با گذشت زمان به سر و صدا می‌افتد. در پارس سال سفارشی جدید مواردی همچون پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ دیده می‌شوند.

    مشخصات فنی پژو پارس XU7P

    مهم‌ترین تغییر پارس سال سفارشی جدید به پیشرانه ارتقا یافته موسوم به XU7P مربوط می‌شود که اگرچه از نظر مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته است اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید می‌کند. ایران‌خودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید می‌کند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میل‌سوپاپ، سرسیلندر و… ایجاد می‌شود. طبق اظهارات ایران‌خودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سرسیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است هرچند این موضوع باید در عمل ثابت شود.

    ایران‌خودرو می‌گوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابل‌توجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان می‌دهد.

    مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P

    کد کلاس (های) خودرو ۳۵۱۰۳

    نوع موتور XU7 P حجم موتور (cc) ۱۷۶۱

    حداکثر توان موتور (hp) ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

    حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه

    نسبت تراکم ۹.۳ تعداد سوپاپ ۸

    نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵

    سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای

    حداکثر سرعت (km/h) ۱۸۵

    شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲

    سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی

    مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۷.۰۶

    طول خودرو (mm) ۴۴۹۸ عرض خودرو (mm) ۱۷۰۴

    ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۱۰

    فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۶۹

    وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۶۵

    حجم فضای صندوق‌عقب (Lit) ۴۷۰

    گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۶۶

    گارانتی ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد)

    امکانات و تجهیزات پژو پارس سال

    پژو پارس سال سفارشی XU7P و پژو پارس سال سفارشی ELX از نظر تجهیزات تفاوت زیادی با نسخه عادی ندارد و تنها برخی موارد همچون پشت آمپرهای جدید، دسته راهنمای متفاوت، سنسور نور و باران و… به آن افزوده شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید امکانات و تجهیزات این دو مدل را مشاهده کنید:

    پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P پژو پارس سال سفارشی ELX با پیشرانه XU7P

    کد کلاس (های) خودرو ۳۵۱۰۳ ۳۵۱۰۲

    ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی

    کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

    فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC) هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)

    سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک

    منبع مطلب : www.pedal.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید