این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    منشور اخلاقی

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    منشور اخلاقی را از این سایت دریافت کنید.

    مرکز پژوهشها

    مجلس شورای اسلامی از نخستين دوره، برای كارشناسی طرح‌ها و لوايح، از مشورت موردی كارشناسان استفاده مي‌كرد. در عين حال‌، اساس كار برفهم شخصی و توان علمی خود نمايندگان متكی بود؛ لكن از اواخر سال 1371 به دستور هيأت رئيسه محترم مجلس، نهادی مستقل‌، دائمی و سازمان يافته به نام «مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» برای ارائه خدمات مستمر كارشناسی و مطالعاتی در كنار مجلس قرار گرفت. مراحل قانونی تأسيس اين مركز در پاييز سال 1374 به انجام رسيد.

    جزئیات متن قانون

    شماره۱۱۴۱۱/ت۵۲۶۱۲هـ ۱۴۰۰/۲/۵

    سازمان اداری و استخدامی کشور

    هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۱ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (۱) ماده (۲۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ ، منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه­ای کارگزاران نظام را به شرح زیر تصویب کرد:

    منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه­ای کارگزاران نظام

    ماده۱ـ در این تصویب­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­رود:

    ۱ـ دستگاه­های اجرایی: دستگاه­های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.

    ۲ـ کارگزاران نظام: تمامی مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و کارکنان مشغول خدمت در دستگاه­های اجرایی.

    ۳ـ منشور: منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه­ای کارگزاران نظام.

    ۴ـ سوگندنامه: سوگندنامه کارگزاران نظام.

    ماده۲ـ کلیه دستگاه­های اجرایی مکلفند در چهارچوب این منشور متناسب با مأموریت­های خود، آیین رفتار حرفه ای و اخلاقی کارکنان خود را تدوین نمایند.

    ماده۳ـ کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند در استخدام کارکنان خود، پس از طی مراحل گزینش و در بدو اشتغال به کار افراد، تمهیدات لازم برای ادای سوگند و امضای منشور و آیین رفتار حرفه­ای و اخلاقی توسط آنان را فراهم کرده و سوگندنامه و منشور امضاشده را در پرونده کارگزینی آنان نگهداری نمایند.

    ماده۴ـ کارگزاران نظام موظفند در بدو ورود به خدمت، سوگند زیر را ادا کرده و امضاء نمایند.

    تبصره ـ پیروان اقلیت­های دینی مصرح در اصل (۱۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سوگندنامه را با ذکر نام کتاب آسمانی خود قرائت کرده و متن امضاشده توسط آنان با ذکر نام کتاب آسمانی خودشان خواهد بود:

    «سوگندنامه»

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اکنون که به عنوان یکی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، افتخار خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و هموطنانم برای من فراهم شده است، در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد می­کنم که با عزمی راسخ تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیت­های قانونی در چهارچوب اصول حاکم بر اخلاق حرفه­ای کارگزاران نظام به کار گیرم و در همه حال به قانون اساسی، قوانین و مقررات حاکم و آیین رفتار حرفه­ای و اخلاقی و فرهنگ سازمانی دستگاه متبوع خود پایبند باشم و از هیچ کوششی در جهت حرکت به سمت آرمان­های بلند انقلاب اسلامی و توسعه و اعتلای نظام اداری و سازمان متبوع خود و خدمت به مردم دریغ نورزم.

    ماده۵ ـ اصول حاکم بر منشور به شرح زیر است:

    ۱ـ تقوای الهی، توجه عملی به شئونات و شعایر دینی، تهذیب اخلاق فرد و اجتماعی.

    ۲ـ حاکمیت قانون در مناسبات اداری.

    ۳ـ رعایت کرامت و شرافت انسانی و صیانت از حقوق شهروندان.

    ۴ـ عدالت­محوری و عدم تبعیض ناروا.

    ۵ ـ نظم کاری و انضباط فردی و گروهی.

    ۶ ـ شفافیت در فرایند و عملکرد کاری، پاکدستی و عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی.

    ۷ ـ وجدان کاری، مسئولیت­پذیری و پاسخگویی متناسب با وظایف و اختیارات.

    ۸ ـ امانت­داری، صرفه­جویی و استفاده بهینه از منابع و بیت­المال و اهتمام در نگهداری آنها.

    ۹ـ تعهد و وفاداری به اهداف و مأموریت­های سازمان و حفظ اسرار سازمانی.

    ۱۰ـ انتقادپذیری و ارتقای مستمر توان علمی، تخصصی و مهارتی.

    ۱۱ـ همکاری و هم­اندیشی با همکاران برای تولید، تبادل و انتقال دانش و تجربیات با هدف رسیدن به بلوغ سازمانی.

    ۱۲ـ خلاقیت، ابتکار و بهبود مستمر بهره­وری فردی و سازمانی.

    ۱۳ـ خردمندی، بردباری و اعتدال در رفتار و گفتار.

    ۱۴ـ آراستگی، نزاکت، خوش­خلقی و شادابی در محیط کار.

    ۱۵ـ شایسته­سالاری، توجه به تعهد و تخصص در انتصابات و جانشین­پروری.

    ۱۶ـ بی­طرفی در رسیدگی به موضوعات و عدم تعارض منافع بین کارمند و ارباب رجوع.

    ماده۶ ـ مفاد منشور و تعهدات کارگزاران نظام به شرح زیر است:

    ۱ـ انجام وظایف و مسئولیت­های شغلی و سازمانی:

    الف ـ به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیت­ها و حضور به موقع در سازمان توجه نمایم.

    ب ـ در انجام وظایف و مسئولیت ها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهم.

    پ ـ سعی نمایم تا دانش خود را در زمینه فعالیت های سازمانی به­روز نموده و دانش و تجربه خود را با توانمندی و ابتکار در انجام فعالیت های اداری و سازمانی به کار گیرم.

    ت ـ به ایده ها و افکار جدید ارزش قایل شده و برای اجرایی­کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنم.

    ث ـ برای افزایش بهره­وری خود و سازمان با استفاده از روش های علمی و تجارب دیگران در حیطه فعالیت خود تلاش کنم.

    ج ـ از امکانات، تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشم.

    چ ـ در انجام فعالیت ها و تعاملات، روابط و مناسبات از قبیل خویشاوندی، قومی، نژادی، مذهبی و رویکرد تبعیض­آمیز جنسیتی را در تصمیمات و اقدامات خود تأثیر ندهم.

    ح ـ روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیت­هایم بدانم.

    خ ـ با رعایت موازین اخلاقی و اداری، وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم انجام دهم.

    ۲ـ رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران:

    الف ـ مردم و شهروندان به عنوان ذی­حق و ولی­نعمت برای نظام اداری هستند. تلاش می­کنم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنم.

    ب ـ به مراجعه­کنندگان به صورت عادلانه و در چهارچوب قوانین، مقررات و ضوابط، خدمت ارایه دهم.

    پ ـ در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنمایی های لازم مناسب به ارباب رجوع ارایه دهم و در زمینه خدمات دستگاه متبوع، شفاف­سازی نمایم.

    ت ـ خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چهارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زاید اداری و تحمیل هزینه اضافی به آنان ارایه دهم.

    ث ـ به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده­رو باشم.

    ج ـ به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه­کنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد خود و سازمان متبوع نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنم.

    چ ـ به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنم.

    منبع : rc.majlis.ir

    منشور اخلاقی

    دسترسی سریع سامانه ها EN FA AR FR

    @=h۲[email protected] منشور اخلاقی واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه #=h۲=#

    واحد بازرسی با استعانت از درگاه لایزال خداوند خود را متعهد به خدمت صادقانه، مشفقانه، مجدانه و بعنوان خدمتگزاری صدیق و امین و وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌داند.

    ۱-در همه حال خدا را ناظر بر امور دانسته و انجام کار ارباب رجوع را بر هر کار دیگری ارجح می‌دانند و درجهت رضای خداوند، بندگان خدا و صلاح سازمان تلاش می‌نمایند.

    ۲- کرامت انسانی ارباب رجوع را ارج نهاده و جلب رضایت الهی و عمل در چهارچوب مقررات و قوانین را وظیفه شرعی خود می‌دانند.

    ۳- رعایت نزاکت و اخلاق اسلامی, عدالت و انصاف را سرلوحه برخورد با ارباب رجوع، مقامات مافوق، مسئولین وهمکاران قرار داده و احترام به شاکی و حفظ آبروی متشاکی را از اهم وظایف خود می‌دانند.

    ۴- نظم و ترتیب در امور, مدیریت زمان , جدیت و تلاش مستمردر انجام وظایف محوله با رعایت قوانین و مقررات و ریز بینی راسرلوحه کار خود قرار میدهند.

    ۵- حفظ و تقویت ارزش‌های اخلاقی, اسلامی و اجتماعی در محیط کار , احقاق حقوق مراجعین ، شفاف سازی امور، ایجاد فضای صمیمیت و اعتماد، رعایت پوشش اداری و اسلامی ، حفظ شعائر و اخلاق اسلامی ، دقت در استفاده و حفظ اموال بیت المال، انجام فرائض دینی، پرهیز از هرگونه ایجاد جو شایعه سازی، تهمت، غیبت و.... را وظیفه مسلم خود می داند.

    ۶-امانتداری, رازداری, حفظ اسرار ارباب رجوع, انتقادپذیری , رفتار یکسان و برابر با ارباب رجوع را هرگزاز یاد نمی برد.

    ۷- براساس آموزه های دینی در مقابل تند مزاجی وخشونت ارباب رجوع سعه صدر، شکیبائی و آرامش را بر می گزیند.

    ۸- پاسخگویی به مردم، سرعت و دقت در ارائه خدمات به آنان را وظیفه خود دانسته وهمواره درایجاد فضای مطلوب جهت افزایش اطمینان مراجعین کوشش می‌نمایند.

    ۹- خود داری از تسلیم مدارک و اسناد به اشخاص غیر مربوط را از اصول مهم کار در اداره می‌داند.

    ۱۰- استفاده درست وقانونی از اختیارات و قدرت سازمانی، رعایت دقیق قوانین و مقررات را از اهم وظایف خود می دانند.

    ۱۱- نسبت به عدم دخالت شایعات بی اساس وجریان های سیاسی ومنطقه ای در امور محوله متعهد می‌باشد.

    ۱۲- از آنجا که قضاوت یک طرفه و نسنجیده آفت دین و ارزش‌های اسلامی است غایت تلاش خود را جهت اجتناب وپرهیز از قضاوتهای آنی وعجولانه بکار می بندد.

    ۱۳- ارائه اطلاعات لازم به مراجعین ومشاوره وراهنمایی آنان به منظور سهولت انجام امور، توجه به درخواستهای معقول و قانونی، تلاش درجهت برآورده نمودن آنها را ازاهم وظایف خود می‌داند.

    ۱۴- از هرگونه تبعیض نژادی، قومی، خویشاوندی، مذهبی، جنسی، اخاذی، تجسس در زندگی شخصی دیگران، چشم داشت و کاغذ بازی‌های بی مورد و آزار دهنده اجتناب نموده و پرهیز از هرگونه مظاهر فساد اداری مانند هدیه غیر متعارف و وجه نقد را وظیفه خود می‌داند.

    ۱۵- حفظ حرمت و منزلت، رعایت سلسه مراتب، انتقاد پذیری، ارائه نظریات کارشناسی ، عدم ارائه گزارش خلاف و رعایت امانت در گزارشات، تلاش در جهت حفظ اسرار شغلی، کوشش، ارتقای دانش و آگاهی را سرلوحه کارهای خود قرار می دهند.

    ۱۶- در بازرسی‌ها و مأموریت‌های محسوس و نامحسوس و تنظیم گزارشات و صورتجلسات مربوط همواره هم حقوق سازمان  و هم حقوق ارباب رجوع را مد نظر قرار می دهد .

    منبع : scu.ac.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 6 ماه قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید